رسانه‌ها

در یورش طالبان به دفتر طلوع‌نیوز در کابل چی گذشت؟

تصویر از استدیوی طلوع نیوز. آرشیف.

منابعی به آمو جزییات یورش طالبان را به دفتر طلوع‌نیوز و موبی‌گروپ در کابل روایت کرده‌اند. به گفته این منابع، طالبان پس از بازداشت دو خبرنگار طلوع‌نیوز، با بیش از ۴۰ تفنگدار به دفتر این شبکه یورش برده و طلوع‌نیوز را چندین ساعت در محاصره گرفتند.

منابع می‌گویند که رهبری این یورش را استخبارات طالبان در دست داشت و با شماری از کارمندان طلوع نیوز و موبی گروپ بدرفتاری و خشونت شده است.

منابعی به آمو می گویند که پس از چاشت یکشنبه محاصره موبی گروپ و طلوع‌نیوز در کابل از سوی استخبارات طالبان آغاز شد و این محاصره تا ساعت ۷:۳۰ دقیقه شام ادامه داشت.

به گفته این منابع، پس از بازداشت منصور نیازی، گرداننده برنامه‌های سیاسی طلوع نیوز و عمران دانش مسئول برنامه‌های سیاسی این شبکه، استخبارات طالبان در حالی عمران دانش را با خود داشت با ۴۰ تن از اعضای ریاست استخبارات، طلوع‌نیوز را محاصره کردند. منابع می‌افزایند که افراد طالبان پس از آن تلفن‌های همراه تمامی کارمندان طلوع‌نیوز و موبی‌ گروپ به‌شمول رهبری آن را بررسی کردند.

منابع می افزایند که استخبارات طالبان بخش لپس موبی گروپ را نیز بررسی کرد.

به گفته‌ منابع، استخبارات طالبان در جریان این یورش و بررسی، با شماری از کارمندان موبی گروپ به ویژه زنان و دختران رفتارهای خشن و نادرست انجام دادند و تمامی کمپیوترهای بخش لپس را با خود بردند.

هجوم اعضای استخبارات طالبان به موبی گروپ و طلوع‌نیوز با واکنش‌های تند نهادهای جهانی روبرو شده است.

در تازه‌ترین مورد، عفو بین‌الملل بازداشت خودسرانه دو خبرنگار طلوع‌نیوز و جاوید نیازی، مسوول خبرگزاری پیگرد را نقض شدید آزادی بیان ونقض قوانین بین‌المللی خواند و از طالبان خواست ه به گونه‌ فوری، سرنوشت و محل نگهداری خبرنگاران بازداشت شده را روشن سازند.

این نهاد گفته است: «مقام‌های طالبان باید به گونه فوری سرنوشت و محل نگهداری منصور نیازی، عمران دانش و جاوید نیازی را روشن کنند، دسترسی آنان به وکیل و اعضای خانواده‌ های شان را تضمین نمایند و در صورتی که اتهام کیفری مشخص و مطابق با استانداردهای بین‌المللی دادرسی عادلانه در برابر آنان وجود ندارد، به گونه فوری آنان را آزاد کنند.»

هنوز دلیل محاصره طلوع‌نیوز و بازداشت خبرنگاران آن روشن نشده است و طالبان در این باره چیزی نگفته‌اند.

نهادهای پشتیبان رسانه‌ها و خبرنگاران، بازداشت خبرنگاران را از سوی استخبارات طالبان ظالمانه و سرکوب نظام‌مند آزادی بیان خوانده‌اند.

در حال حاضر هفت خبرنگار، از جمله بشیر هاتف، حمید فرهادی، شکیب نظری، ابوذر صارم، جاوید نیازی، عمران دانش و منصور نیازی، در زندان‌های طالبان به‌سر می‌برند.