خاور میانه

ترمپ: ایران دیگر بر ما نخواهد خندید

دونالد ترمپ رئيس جمهور ایالات متحده

دونالد ترمپ در اظهارات تازه‌اش از سیاست‌های دولت‌های پیشین امریکا در برابر ایران به تندی انتقاد کرده و گفته که ایران پس از این در دوره ریاست‌جمهوری او نخواهد خندید و مانند گذشته از وضعیت روابط با واشنگتن بهره‌برداری نخواهد کرد.

آقای ترمپ این سخنان را در پیامی در شبکه اجتماعی «تروت سوشیل» منتشر کرده و ایران را متهم کرده است که به گفته او، برای ۴۷ سال از تعاملات و مذاکرات با ایالات متحده و دیگر کشورها «سوءاستفاده» کرده است.

او در این پیام بار دیگر به باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، حمله کرده و ادعا کرده است که در دوره اوباما، سیاست خارجی واشنگتن در قبال ایران به شکل قابل توجهی نرم‌تر شد و این کشور از امتیازهای مالی و سیاسی گسترده برخوردار گردید.

آقای ترمپ همچنین ادعا کرده که در آن دوره، میلیاردها دالر و همچنین مبالغی که او آن را «پول نقد» توصیف کرده، در قالب توافق‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای به ایران منتقل شده است.

او این موضوع را «اشتباه بزرگ» سیاست خارجی امریکا خوانده است.

او همچنین گفته است که این سیاست‌ها باعث شد ایران در منطقه تقویت شود و از نظر اقتصادی و سیاسی وضعیت بهتری پیدا کند، در حالی که به باور او این روند به ضرر متحدان ایالات متحده تمام شده است.

ترمپ در بخش دیگری از پیام خود، جو بایدن، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، را نیز هدف انتقاد قرار داده و او را ادامه‌دهنده همان سیاست‌هایی دانسته است که به گفته او در گذشته در قبال ایران «ضعیف» بوده‌اند.

او تأکید کرده است که در صورت ادامه سیاست‌های فعلی، ایران همچنان از فرصت‌ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهد کرد، اما در دوره او چنین وضعیتی تکرار نخواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن همچنان بر سر برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها و نقش منطقه‌ای این کشور ادامه دارد.