فرماندهی مرکزی ارتش امریکا سنتکام گفته است که نیروی دریایی ایالات متحده از زمان آغاز محاصره دریایی در تنگه هرمز، ۵۸ کشتی تجاری را که از بنادر ایران خارج میشدند یا به سوی آن در حرکت بودند، رهگیری کردهاند.
به گفته این نهاد، این کشتیها تغییر مسیر داده شده و چهار فروند نیز از فعالیت خارج شدهاند تا از ورود یا خروج آنها به بنادر ایران جلوگیری شود. سنتکام تأکید کرده که این محاصره «به طور کامل» اجرا میشود.
در بیانیه آمده است که این عملیات با استفاده از دو ناو هواپیمابر، سه کشتی آبی-خاکی حامل تفنگداران دریایی، ۱۲ ناوشکن موشکی، چندین ماینروب و بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده، هواپیمای سوخترسان، چرخبال و پهپاد انجام میشود.
در همین حال، ایالات متحده در اوایل هفته جاری گفت که عملیات «آزادی» برای اسکورت کشتیها در تنگه هرمز را به طور موقت متوقف کرده است.
به گفته مقامهای امریکایی، این تصمیم به درخواست کشورهایی از جمله پاکستان اتخاذ شده تا فرصت برای ارزیابی امکان پیشرفت در مذاکرات با ایران فراهم شود.
در مقابل، مقامهای ایرانی این توقف را نشانه «ناکامی امریکا در دستیابی به اهدافش» توصیف کردهاند.
همزمان، گزارشهایی از جمله از سوی سیانان حاکی است که این اقدام میتواند نشانهای از تلاش دو طرف برای احیای روند دیپلماتیک باشد.
امریکا هرچند آخرین مهلت برای پاسخ ایران به پیشنهادهای تازه را امروز گفته بود، اما تا هنوز هیچ پاسخی از سوی مقامهای ایران به این پیشنهادها داده نشده است.
