دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، میگوید که واشنگتن با تهران توافق کرده است تا پروژه آزادی تنگه هرمز که عبور کشتیهای تجاری با اسکورت نیروهای امریکایی از این آبراه را شامل میشد، برای مدت کوتاهی متوقف شود.
او در شبکه اجتماعی تروثسوشیال خود نوشته است که این توافق بر اساس درخواست پاکستان صورت گرفته و به این دلیل بوده که دیده شود آیا این توافق میتواند نهایی و امضا شود یا خیر.
ترمپ افزوده که دو طرف پیشرفت بزرگی به سوی یک توافق کامل و نهایی داشتهاند اما مشخص نیست که آیا امضا میشود یا خیر.
رئيس جمهور امریکا همچنین گفته است که ایالات متحده در جریان آنچه او «کارزار نظامی» در برابر ایران خوانده، تاکنون «موفقیت بزرگ» داشته است.
اما دونالد ترمپ تاکید کرده است که محاصره دریایی بندرهای ایران «با تمام قدرت و تاثیر خود» همچنان پابرجا خواهد ماند.
او نوشته است: ««بر اساس درخواست پاکستان و سایر کشورها، با توجه به موفقیت نظامی بزرگی که ما در جریان کارزار علیه کشور ایران داشتهایم، و همچنین با توجه به اینکه پیشرفت بزرگی به سوی یک توافق کامل و نهایی با نمایندگان ایران حاصل شده است، ما بهطور متقابل توافق کردهایم که در حالی که محاصره با تمام قدرت و تأثیر خود برقرار خواهد ماند، پروژه آزادی (عبور کشتیها از تنگه هرمز) برای مدت کوتاهی متوقف شود تا مشخص گردد آیا این توافق میتواند نهایی و امضا شود یا خیر.»
این در حالی است که ترمپ از اوایل روز دوشنبه هفته جاری پروژه آزادی تنگه هرمز را با شعار «بشردوستانه» و عبور امن کشتیهای تجاری سرگردان در این تنگه آغاز کرد.
این اقدام ایالات متحده با واکنش جدی تهران نیز مواجه شد و در پی این اقدام، تهران چندین موشک و پهپاد را به سمت امارات متحده عربی شلیک کرد که رهگیری و منهدم شدند.
