عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، میگوید که رویدادهای اخیر در تنگه هرمز روشن میکند که «هیچ راهحل نظامی برای بحران سیاسی» وجود ندارد.
او در تازهترین سخنانش، تاکید کرده است که تنشها فقط از طریق دیپلوماسی قابل حل هستند، نه تشدید تنش.
این در حالی است که همزمان با اعلام «اسکورت» کشتیهای تجاری توسط نیروهای امریکا در تنگه هرمز، ایران نسبت به این ادقام هشدار داد و در پی آن، روز گذشته چندین موشک به سمت امارات متحده عربی شلیک کرد.
اما دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز هشدار داد که هرگونه حمله از سوی ایران به کشتیهای امریکایی در تنگه هرمز با واکنش شدید روبهرو خواهد شد.
او تأکید کرد که اگر ایران کشتیهایی را که تحت هدایت ایالات متحده از تنگه هرمز عبور میکنند هدف قرار دهد، این کشور «از روی زمین محو خواهد شد».
این گفتهها در حالی مطرح میشود که پیشتر برد کوپر، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده یا سنتکام، نیز از ایران خواسته بود از داراییهای نظامی امریکا فاصله بگیرد.
کوپر گفت که نیروهای امریکایی در جریان عملیاتی موسوم به «پروژه آزادی» برای باز نگهداشتن تنگه هرمز، شش قایق ایرانی را که به گفته او در تلاش برای ایجاد اختلال در حملونقل تجاری بودند، غرق کرده و همچنین موشکهای کروز و پهپادهای شلیکشده را رهگیری کردهاند.
به گفته این مقام نظامی، ایالات متحده ناوشکنهای مجهز به سامانههای ضد موشک بالستیک را در منطقه مستقر کرده و این عملیات را دفاعی توصیف کرده است.
او افزود که کشتیهایی از دهها کشور در آبهای خلیج فارس حضور دارند و نیروهای امریکایی به حفاظت از آنها ادامه خواهند داد.
