یوهان وادفول، وزیر امور خارجه آلمان در تماس تلفنی با عباس عراقچی، همتای ایرانی خود، خواستار بازگشایی تنگه هرمز و توقف کامل برنامه هستهای ایران شده است.
یوهان وادفول در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس نوشته است که بهعنوان یک متحد نزدیک ایالات متحده، هدف مشترک آنها این است که ایران باید بهگونه کامل و قابل راستیآزمایی از دستیابی به سلاح هستهای دست بکشد و همزمان، همانگونه که مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز مطرح کرده است، تنگه هرمز را فوراً باز کند.
این موضعگیری در حالی مطرح شده است که دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، از برخی متحدان اروپایی خود به دلیل آنچه او «عدم همراهی کافی» با سیاستهای واشنگتن در قبال جنگ با اسرائیل علیه ایران میداند، انتقاد کرده است.
او به شماری از رهبران اروپایی از جمله نخست وزیر آلمان، نخستوزیر اسپانیا و نخستوزیر بریتانیا تاخته است.
در همین حال، فردریش مرتس، نخست وزیر آلمان، هفته گذشته با انتقاد از وضعیت موجود گفته بود که رهبری ایران ایالات متحده را «تحقیر» کرده و همزمان از نبود یک استراتژی روشن در سیاست واشنگتن انتقاد کرده است.
همزمان، رسانه الجزیره گزارش داده است که جزئیات تازهای از طرح پیشنهادی صلح ایران که از طریق پاکستان به ایالات متحده ارسال شده، منتشر شده است.
بر اساس این گزارش، این طرح شامل سه مرحله اصلی است و هدف آن تبدیل آتشبس به پایان کامل جنگ در مدت ۳۰ روز عنوان شده است.
در این طرح همچنین بر تعهد به عدم تجاوز از سوی همه طرفها، از جمله اسرائیل، تأکید شده تا از بازگشت دوباره درگیریها جلوگیری شود و ثبات در خاورمیانه تأمین گردد.
در مرحله نخست این طرح، بازگشایی تدریجی تنگه هرمز پیشبینی شده و در مقابل، محاصره بنادر ایران توسط ایالات متحده لغو خواهد شد.
بر اساس این پیشنهاد، تهران نیز مسئولیت خنثیسازی ماینهای دریایی در منطقه را بر عهده میگیرد.
