گروهی از ۲۲ سناتور امریکایی از دولت ترمپ خواستهاند هرگونه طرح برای انتقال پناهجویان افغانستان به جمهوری دموکراتیک کنگو را متوقف کند؛ اقدامی که به گفته آنان میتواند جان متحدان پیشین امریکا در افغانستان را به خطر بیندازد.
این سناتوران در نامهای به تاریخ ۲۸ اپریل به مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، نگرانی عمیق خود را از گزارشهایی ابراز کردهاند که نشان میدهد بیش از هزار شهروند افغانستان که در حال حاضر در قطر بهسر میبرند، ممکن است به کنگو منتقل شوند.
در این نامه آمده است که بسیاری از این افراد در دوران حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، بهعنوان مترجم، نیروهای عملیات ویژه یا کارکنان پشتیبانی با این نیروها همکاری داشتهاند.
قانونگذاران امریکایی هشدار دادهاند که انتقال این افراد به کشوری مانند کنگو — که خود با بحران انسانی روبهرو است — «خیانتی بیرحمانه و غیرمدبرانه» خواهد بود.
در این نامه تأکید شده است: «اگر دولت چنین مذاکراتی را دنبال کند، این اقدام یکی از بیرحمانهترین و غیرمدبرانهترین خیانتها در تاریخ کشور ما خواهد بود.»
سناتوران گفتهاند که بسیاری از پناهجویان افغانستان در دوحه طی دو دهه گذشته تحت بررسیهای امنیتی گسترده قرار گرفتهاند و پس از بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، وعده اسکان امن در امریکا به آنان داده شده بود.
با این حال، به گفته آنان، این افراد اکنون با «یک انتخاب نادرست» روبهرو هستند: بازگشت به افغانستان، جایی که با خطر آزار و اذیت مواجهاند، یا انتقال به کشوری که خود با جنگ، بیجاشدگی و بحران انسانی دستوپنجه نرم میکند.
در حال حاضر، بیش از ۱۱۰۰ شهروند افغانستان در اردوگاه «السیلیه» در قطر در وضعیت نامشخص بهسر میبرند؛ بسیاری از آنان از همکاران پیشین امریکا هستند که پس از بازگشت طالبان تخلیه شدند.
گزارشها درباره احتمال انتقال این افراد به کنگو با انتقاد گسترده سناتوران امریکایی روبهرو شده است. آنان هشدار دادهاند که چنین اقدامی میتواند این افراد را در معرض خطرهای تازه قرار دهد.
در واکنش به این گزارشها، ترمپ هفته گذشته گفت که از چنین طرحی آگاه نیست. او افزود: «نمیدانم، باید بررسی کنم.»
سناتوران با استناد به ارزیابیهای سازمان ملل گفتهاند که کنگو با یکی از پیچیدهترین بحرانهای بیجاشدگی در جهان روبهرو است و میلیونها تن در آن کشور از خشونت، گرسنگی و بیماری رنج میبرند.
ریچارد بلومنتال، یکی از سناتوران، در پیامی در اکس گفته است که این طرح به معنای «نقض وعده امریکا به متحدان افغان» خواهد بود و بسیاری از این افراد در صورت بازگشت به افغانستان با «مرگ و شکنجه» روبهرو میشوند.
این سناتوران از دولت امریکا خواستهاند هرگونه مذاکرات برای انتقال اجباری پناهجویان افغانستان را متوقف کرده و به تعهدات خود در قبال این افراد پایبند بماند.
در این نامه آمده است: «ایالات متحده به متحدان خود وعده داده بود؛ آنان در کنار فرزندان ما جنگیدند با این باور که امریکا آنان را تنها نخواهد گذاشت.»
وزارت خارجه امریکا تاکنون بهگونه رسمی وجود چنین طرحی را تأیید نکرده است.
