دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، با انتقاد از فریدریش مرتس، نخست وزیر آلمان، گفته است که او در مورد ایران «نمیداند چه میگوید».
آقای ترمپ در پیامی در شبکه اجتماعی «تروت سوشیل» نوشته است که مرتس تصور میکند داشتن سلاح هستهای برای ایران مشکلی ندارد.
او افزوده است: «اگر ایران سلاح هستهای داشت، تمام جهان گروگان گرفته میشد.»
ترمپ همچنین تأکید کرده که در قبال ایران اقداماتی انجام میدهد که به گفته او، دولتهای پیشین باید مدتها پیش انجام میدادند.
رئیسجمهور ایالات متحده در ادامه با انتقاد از عملکرد آلمان گفته است که این کشور «چه از نظر اقتصادی و چه از جنبههای دیگر، ضعیف عمل میکند.»
این اظهارات در حالی مطرح میشود که فریدریش مرتس روز گذشته در سخنانی نسبت به راهبرد ایالات متحده در قبال ایران ابراز تردید کرده و گفته بود نمیتواند تصور کند «خروج استراتژیک» از این وضعیت چگونه خواهد بود.
مرتس در سخنرانی خود تأکید کرده است که ایالات متحده فاقد یک استراتژی روشن است و هشدار داده که تجربههای مشابه در افغانستان و عراق نشان دادهاند ورود به چنین درگیریهایی بدون برنامه خروج، میتواند پیامدهای جدی داشته باشد.
او همچنین با اشاره به روند مذاکرات، گفته است که ایران در مدیریت مذاکرات «ماهر» است و مدعی شده که تیم مذاکرهکننده امریکا با بینتیجه ماندن این گفتوگوها با نوعی بیاعتنایی روبهرو شده است.
مرتس در ادامه با انتقاد از رهبری ایران، ابراز امیدواری کرده است که این وضعیت هرچه زودتر پایان یابد.
