کاخ سفید گفته است که پیشنهاد ایران برای پایان دادن به جنگ و بازگشایی تنگه هرمز در حال حاضر از سوی مقامهای ارشد ایالات متحده در دست بررسی قرار دارد.
کارولین لیویت، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته است که رئیسجمهور امریکا صبح امروز با تیم امنیت ملی خود دیدار کرده و این پیشنهاد در همان نشست مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس گزارشها، ایران پیشنهاد کرده است که در ازای بازگشایی تنگه هرمز و پایان جنگ، مذاکرات درباره برنامه هستهای این کشور در زمان دیگری برگزار شود.
این در حالی است که دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، همواره تأکید کرده که ایران نباید به سلاح هستهای دست یابد و به گفته سخنگوی کاخ سفید، خطوط سرخ واشنگتن در این زمینه «بسیار روشن» است.
در همین حال، مارکو روبیو، وزیر امور خارجه امریکا، گفته است که ایران در تلاش برای رسیدن به یک توافق «جدی» است، اما تأکید کرده که هرگونه توافق باید مانع توسعه سلاح هستهای توسط این کشور شود.
آقای روبیو در مصاحبهای با فاکس نیوز با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران، از جمله تورم و تحریمها، گفته است که مشکلات این کشور نهتنها حل نشده بلکه تشدید نیز شده است.
ایران و ایالات متحده پیش از این در ۱۱ اپریل در اسلامآباد مذاکراتی انجام داده بودند، اما این گفتوگوها بدون دستیابی به توافق برای پایان جنگی که از ۲۸ فبروری آغاز شده، پایان یافت.
در همین حال، برخی تحلیلگران میگویند که پیشنهاد جدید ایران تلاشی برای جدا کردن موضوع تنگه هرمز از برنامه هستهای است.
