خاور میانه

پزشکیان: ایران تا پایان محاصره امریکا وارد مذاکره نمی‌شود

مسعود پزشکیان رئيس جمهور ایران

رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده‌اند که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور این کشور، تأکید کرده تهران تا زمانی که ایالات متحده به گفته او «محاصره» در برابر ایران را پایان ندهد، وارد مذاکره نخواهد شد.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، از جمله خبرگزاری ایسنا و خبرگزاری تسنیم، پزشکیان شام شنبه در تماس تلفنی با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، گفته است که واشنگتن باید «موانع عملیاتی، از جمله محاصره» را برطرف کند تا زمینه برای دور جدید مذاکرات فراهم شود.

بر اساس این گزارش‌ها، نخست‌وزیر پاکستان این تماس را «گفت‌وگوی گرم و سازنده» توصیف کرده است.

در همین حال، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، پس از دیدار با مقام‌های نظامی و دولتی پاکستان، سفر یک‌روزه خود به اسلام‌آباد را به پایان رساند.

این سفر در حالی انجام شد که تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات، پس از لغو سفر برنامه‌ریزی‌شده فرستادگان دولت دونالد ترمپ به پاکستان، پیشرفتی نداشته است.

همچنین خبرگزاری مهر گزارش داده که پزشکیان در این تماس تلفنی بر تعهد ایران به گسترش روابط با کشورهای همسایه، به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، بر پایه احترام متقابل تأکید کرده است.

او در عین حال با اشاره به تنش‌ها میان ایالات متحده و اسرائیل، نسبت به پیامدهای هرگونه رویارویی تازه بر ثبات منطقه‌ای و جهانی هشدار داده است.

پزشکیان همچنین تصریح کرده که ایران «تحت فشار، تهدید و محاصره» وارد مذاکره نخواهد شد و اقدامات محدودکننده دریایی از سوی واشنگتن را نقض تفاهم‌های آتش‌بس و مغایر با منشور ملل متحد خوانده است.

به گفته او، چنین اقدامات و «لفاظی‌های تهدیدآمیز» باعث افزایش تردیدها نسبت به تعهد ایالات متحده به روند دیپلماتیک شده است.