رئیس اداره توسعه صنعت داروسازی ازبیکستان که به کابل سفر کرده، میگوید روند ثبت دارو در افغانستان چالشزا است و باید سادهتر و کوتاهتر شود.
به گزارش روز دوشنبه «یوزدیلی»، هیئتی از ازبیکستان به ریاست عبدالله عزیزوف در کابل با مسئولان اداره غذا و داروی زیر اداره طالبان دیدار کرده است.
در این دیدار، دو طرف درباره گسترش همکاریها در بخش دارو، افزایش صادرات و اجرای طرحهای مشترک گفتوگو کردند. آنان بر تبادل منظم اطلاعات و حل سریع مشکلات نیز تأکید کردند.
به گفته مقامهای ازبیکستان، طولانی بودن روند ثبت دارو در افغانستان یکی از مشکلات اصلی در مسیر صادرات است. آقای عزیزوف پیشنهاد کرده است که این روند سادهتر و کوتاهتر شود.
همچنین، پیشنهادهایی برای ایجاد یک نمایشگاه دائمی برای معرفی داروهای ازبیکستان، همکاری با شرکتهای پخش دارو در افغانستان و حضور شرکتهای ازبیکستان در قراردادهای دولتی مطرح شده است.
دو طرف در پایان بر ادامه گفتوگوها و تقویت همکاریهای درازمدت در بخش داروسازی تأکید کردند.
پیش از این ازبیکستان گفته بود در یک پروژه داروسازی در منطقه سیر دریا، دارویی به ارزش ۵۰ میلیون دالر برای صادرات به افغانستان تولید خواهد شد.
این موضوع در نشستی با حضور رئیسجمهور شوکت میرضیایف و نمایندگان بیش از ۱۰۰ شرکت دارویی، ۵۰ واردکننده و حدود ۳۰۰ شرکت عمدهفروشی و خردهفروشی مورد بررسی قرار گرفت.
براساس گزارش در این نشست برنامههای دولت برای افزایش تولید داخلی دارو، جذب سرمایهگذاری و تقویت صادرات به کشورهای همسایه، به ویژه افغانستان، مطرح شد.
مسئولان بخش داروسازی ازبیکستان گفتهاند که پروژه سیر دریا بخشی از برنامه وسیع دولت برای توسعه زیرساختهای صنعت داروسازی است و هدف صادرات دارو به ارزش یک میلیارد دالر طی پنج سال آینده دنبال میشود.
