سیاست

وزیر دفاع پاکستان: گفتگوها با طالبان از سوی میانجیگران در جریان است

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان. آرشیف

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، تلویحاً تایید کرد که روندی از گفتگوها با طالبان افغانستان از سوی آن‌چه او «طرف‌های ثالث» خوانده، در جریان است؛ اما از ارائه جزئیات آن خودداری کرده است.

او در مصاحبه تازه با یک رسانه پاکستانی اما افزود که این روند ساختارمند و منظم نیست و هشدار داد که اگر این تلاش‌ها موفق به تامین صلح نشود، اسلام‌آباد دوباره حمله‌هایش بر بخش‌هایی از خاک افغانستان را تشدید خواهد کرد.

وزیر دفاع پاکستان گفت: «به نظر من، قطعاً با توصیه یا دخالت یک طرف ثالث، یک روندی در حال جریان است، اما این روند منظم و ساختارمند نیست. اگر این تلاش‌ها موفق نشود، دوباره به همان روش‌های قبلی بازخواهیم گشت.»

خواجه آصف در این مصاحبه گفته است که دلیل شکست در مذاکرات پیشین با طالبان در دوحه، استانبول و ریاض این بود که طالبان حاضر نبودند برای آن‌چه شفاهی مطرح می‌کردند، تضمین کتبی بدهند.

او تلویحاً در پیوند به موضوع تی‌تی‌پی و گروه‌های مسلح مخالف دولت پاکستان که به باور مقام‌های پاکستانی حمله‌های‌شان را از خاک افغانستان سازماندهی می‌کنند، افزوده است که طالبان در مذاکرات قبلی می‌خواستند فقط شفاهی در این رابطه صحبت کنند.

خواجه محمد آصف افزود: «به همین دلیل، گفتگو یا مذاکره مؤثر واقع نشد؛ هم در ترکیه و هم در قطر این اتفاق افتاد و چندین بار تکرار شد. در حال حاضر نمی‌خواهم حدس و گمان بزنم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، چون در این مرحله مسائل هنوز خام هستند و اظهار نظر درباره آن‌ها ممکن است باعث ضرر شود، به‌ویژه در دیپلوماسی.»

طالبان تاکنون در مورد این گفته‌های وزیر دفاع پاکستان واکنشی نداشته‌اند و درباره آغاز مذاکرات با پاکستان توسط میانجی‌ها نیز چیزی نگفته‌اند؛ اما پیش از این خواستار حل مسائل از راه گفتگو شده بودند.

این در حالی است که حمله‌های هوایی نظامیان پاکستانی و درگیری‌های مرزی این کشور با نیروهای طالبان وارد پنجمین هفته خود شده است.

دو طرف در این درگیری‌ها تاکنون مدعی اند که تلفات سنگینی به یکدگیر وارد کرده‌اند؛ آمارهای که به گونه مستقل قابل تایید نیستند.

در همین حال پاکستان به مناسبت عید فطر، آتش‌بس موقت به درخواست عربستان سعودی نیز اعلام کرد؛ اما این آتش‌بس نیز با نقض‌هایی همراه بود.

پس از پایان آخرین روز آن‌چه مقام‌های پاکستانی آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کردند، این کشور شلیک موشک‌ها در بخش‌های مرزی را از سر گرفت و همچنین حمله هوایی به قول اردوی طالبان در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ نیز انجام داد.