مقامهای آلمان گفتهاند که دو شهروند افغانستان که مرتکب جرایم شده بودند، در روزهای اخیر از شهر هامبورگ اخراج شدند.
طبق گزارش خبرگزاری آلمان، این دو تن پس از آزادی از زندان با پروازهای عادی از طریق استانبول به کابل منتقل شدند.
یکی از آنها مردی ۳۰ ساله است که به جرایمی از جمله وارد کردن آسیب بدنی و حمله به مأموران اجرای قانون محکوم شده بود و فرد دوم مردی ۳۲ ساله است که به اتهامهای حمله مکرر، سرقت مسلحانه و تهدید مجرم شناخته شده بود.
مقامهای آلمان میگویند این تصمیم با وجود تشدید درگیری نظامی میان افغانستان و پاکستان اتخاذ شده و فعلاً دلیلی برای تغییر سیاست اخراج به کابل وجود ندارد.
پیش از این نیز ۲۰ «مجرم» از افغانستان با یک پرواز چارتر از لایپزیگ به کابل منتقل شده بودند.
وزارت داخله فدرال آلمان اعلام کرد که این اولین پرواز چارتر است که بدون واسطه کشورهای دیگر و بر اساس توافق مستقیم با طالبان ترتیب یافته است.
در پروازهای قبلی قطر به عنوان واسطه عمل میکرد.
ارتباط مستقیم حکومت فدرال آلمان با طالبان بحثبرانگیز است، زیرا دولت آلمان هنوز رسماً هیچ رابطه دیپلماتیکی با طالبان که از اگست ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسیدهاند، برقرار نکرده است.
اداره طالبان به دلیل نقض حقوق بشر و محدودیتهای گسترده علیه زنان، در سطح بینالمللی منزوی هستند.
