حقوق بشر

طالبان در سال گذشته دروازه‌های مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بسته نگه داشتند

پس از رخصتی‌های عید، سال تازه آموزشی در افغانستان آغاز می‌شود با این حال، طالبان در سال‌پار دروازه‌های مکتب‌ها و دانشگاه‌ها هم‌چنان را به روی دختران بسته نگه داشتند.

در سال آموزشی نو نیز ممکن دختران فارغ صنف ششم از ادامه آموزش محروم نگه داشته شوند.

این چهارمین سال آموزشی است که دختران از رفتن به مکتب محروم خواهند شد.

برخی از دانش‌آموزان فارغ صنف ششم می‌گویند که طالبان با بسته کردن مکتب به‌روی دختران، خوشی عید را به آنان به غم مبدل کرده‌اند.

خانواده‌ها نیز نگران بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران هستند.

برخی از خانواده‌ها می‌گویند که از گریه دختران خود به دلیل بسته شدن مکتب‌ها رنج می‌برند و طالبان خوشی عید را از آنان گرفته اند.

یک باشنده کابل می‌گوید: « عید آمد، دخترم به گریان و جگرخونی تیر می‌کند خودم جگرخون هستم می‌گویم بچیم عید به من و خودت هیچ معنا نمی‌دهد به خاطری که تو از مکتب ماندی، مانند تو همه دختران از مکتب ماندند من یک مادر هستم بسیار جگرخون هستم.»

برخی از فعالان حقوق بشر می‌گویند که ادامه محرومیت دختران از آموزش، زمینه را برای نقض بیشتر حقوق زنان همچون ازدواج اجباری افزایش می‌دهد و این مسأله در آینده جلو توسعه و پیشرفت افغانستان را خواهد گرفت.

عبدالاحد فرزام پژوهشگر حقوق بشر می‌گوید: «ادامه محرومیت دختران از آموزش، باعث وابستگی اقتصادی، تشدید فقر در میان خانواده‌ها و شهروندان افغانستان شده و در آینده جلو توسعه و پیشرفت افغانستان می‌گیرد.»

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در واپسین گزارش خود گفته است که نظام آموزشی افغانستان با چالش‌های کم‌پیشینه روبه‌رو است و سیاست‌های محدودکننده طالبان پیشرفت‌های دو دهه گذشته در بخش آموزش را معکوس کرده است.

در این گزارش آمده است که بیش از ۹۰ درصد کودکان ۱۰ ساله قادر به خواندن یک متن ساده نیستند و این موضوع یکی از شدیدترین بحران‌های یادگیری در جهان را نشان می‌دهد.

بر بنیاد آمارهای یونیسف، تا اکنون شمار دخترانی که در اثر محدودیت‌های طالبان از مکتب محروم شده‌اند به بیش از ۲.۲ میلیون دختر می‌رسد.