مجتبی خامنهای، رهبر تازه جمهوری اسلامی ایران، در پیام نوروزی از طالبان و پاکستان خواسته است «روابط بهتری» میان خود برقرار کنند.
در این پیام که به مناسبت فرارسیدن سال نو ۱۴۰۵ خورشیدی نشر شده، آمده است: «پاکستان بهطور ویژه مورد علاقه رهبر شهید ما بود. مایلم تأکید کنم که دو کشور برادر، افغانستان و پاکستان، باید روابط بهتری با یکدیگر برقرار کنند—اگر نه برای هیچ، دستکم بهخاطر رضای خدا—و من نیز از جانب خود آمادهام گامهای لازم را در این زمینه بردارم.»
او همچنین تأکید کرده است که آماده است «برای این هدف اقدامات لازمه» را انجام دهد.
پیش از این نیز مقامهای جمهوری اسلامی از طالبان و پاکستان خواستهاند که به تنشهای میان خود پایان دهند و اختلافات را از راههای دیپلوماتیک حل کنند.
طالبان و پاکستان پس از سه هفته درگیری از روز چهارشنبه اعلام کردند که به مناسبت فرارسیدن عید فطر و درخواست کشورهای عربستان سعودی، قطر و ترکیه، برای چهار روز آتشبس موقت برقرار میکنند.
تنشها میان طالبان و پاکستان پس از آن افزایش یافت که مقامهای پاکستانی بارها طالبان را به حمایت از گروههای مسلح مخالف این کشور و بهویژه تحریک طالبان پاکستان متهم کردند، ادعایی که طالبان آن را رد کردهاند.
ملل متحد گفته است که در دو هفته نخست این درگیریها ۷۶ غیرنظامی در شرق افغانستان کشته شدهاند. در آخرین حمله نظامیان پاکستان یک مرکز درمانی در شرق کابل هدف قرار گرفت که به گفته طالبان در آن صدها تن کشته شدهاند.
