جزیره خارک در خلیج فارس، یکی از مهمترین مراکز اقتصادی و انرژی ایران به شمار میرود و نقش حیاتی در صادرات نفت این کشور دارد.
این جزیره که در حدود ۵۵ کیلومتری ساحل ایران واقع شده، اصلیترین پایانه صادرات نفت ایران است و حدود ۹۰ درصد نفت خام کشور از طریق آن به بازارهای جهانی منتقل میشود.
نفت تولیدی از میدانهای بزرگ ایران مانند اهواز، مارون و گچساران از طریق خطوط لوله به خارک منتقل و سپس از پایانههای نفتی آن به نفتکشها بارگیری میشود.
مخازن بزرگ ذخیره نفت، تأسیسات بارگیری و بندرهای مجهز، جزیره خارک را به نقطهای کلیدی در زنجیره انرژی ایران تبدیل کرده است.
علاوه بر زیرساختهای نفتی، تأسیسات نظامی نیز در این جزیره وجود دارد که باعث شده خارک در معادلات امنیتی منطقه بسیار حساس باشد و هر گونه حمله به آن میتواند پیامدهای گسترده اقتصادی و نظامی داشته باشد.
در جریان تشدید درگیریها میان ایران، ایالات متحده و اسرائیل، دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، گفته نیروهای امریکایی تأسیسات نظامی ایران در جزیره خارک را هدف قرار دادهاند.
او تأکید کرد که زیرساختهای نفتی به طور عمدی هدف قرار نگرفتهاند.
به گفته مقامهای امریکایی، حملهها شامل تأسیساتی مانند انبارهای موشکی، انبارهای ماین دریایی و برخی زیرساختهای نظامی بوده است.
تصاویر منتشر شده توسط ترمپ نیز حمله به باند فرودگاه و تأسیسات هوایی جزیره را نشان میدهد.
رئیسجمهور ایالات متحده همچنین هشدار داده است که در صورتی که ایران مانع عبور کشتیها از تنگه هرمز شود، زیرساختهای نفتی جزیره خارک ممکن است هدف حمله قرار گیرد.
در مقابل، مقامهای ایرانی هشدار دادهاند که هرگونه حمله به زیرساختهای انرژی ایران با پاسخ تلافیجویانه روبهرو خواهد شد.
سپاه پاسداران ایران گفته است که در هماهنگی با حزبالله لبنان، حملههای موشکی و پهپادی علیه اسرائیل انجام داده و در صورت هدف قرار گرفتن زیرساختهای نفتی، تأسیسات نفت و گاز در منطقه که با امریکا همکاری دارند نیز هدف قرار خواهند گرفت.
جزیره خارک با این ویژگیها نه تنها یک مرکز اقتصادی حیاتی برای ایران است، بلکه نقطهای حساس در معادلات امنیتی و ژئوپلیتیکی خلیج فارس محسوب میشود و درگیریها و حملههای اخیر نشان میدهد که اهمیت آن فراتر از حوزه انرژی و به یک عامل کلیدی در ثبات یا تنش منطقهای تبدیل شده است.
