روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است که یک زن در شمال افغانستان میگوید دادگاهی تحت اداره طالبان درخواست طلاق او را با وجود ادعای خشونت خانوادگی رد کرده است.
بر اساس این گزارش، زنی که با نام مستعار «فرزانه» معرفی شده، گفته است شوهرش بارها او را مورد خشونت قرار داده و یک بار با سیم شارژر تلفن همراه او را لت زده است.
او گفته پس از این رویداد تصمیم گرفت برای پایان دادن به خشونت درخواست طلاق بدهد، اما به گفته او قاضی دادگاه درخواستش را رد کرده و از او پرسیده است که آیا «تنها به همین دلیل» میخواهد طلاق بگیرد.
به نوشته گاردین، این زن گفته است که قاضی از او مدرکی برای اثبات خشونت خواسته و پس از آن به او گفته است به خانه برگردد و با شوهرش زندگی کند.
به گفته این زن، دادگاه همچنین به او گفته است که نمیتواند با تصمیم شوهرش برای گرفتن همسر دوم مخالفت کند.
فعالان حقوق زنان میگویند چنین مواردی در افغانستان بیشتر شده است. شهرزاد اکبر، رئیس سازمان حقوق بشری رواداری، به گاردین گفته است که زنان در بسیاری موارد یا مجبورند خشونت خانوادگی را تحمل کنند یا برای رسیدگی به شکایتهای خود به دادگاههایی مراجعه کنند که اغلب آنان را دوباره به همان خانهها بازمیگردانند.
در همین حال، ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل، در سخنانی در سازمان ملل گفته است محدودیتهای گسترده بر زنان در افغانستان را نمیتوان فرهنگ یا مذهب دانست و آن را نوعی «آپارتاید جنسیتی» توصیف کرده است.
همچنین سوزان فرگوسن، نماینده ویژه بخش زنان ملل متحد در افغانستان، هشدار داده است که اگر جامعه جهانی در برابر محدودیتها و فشارها بر زنان افغانستان سکوت کند، پیامدهای آن میتواند فراتر از افغانستان باشد.
