زنان

ملل متحد: همه مسیر‌های حمایتی از زنان و دختران در افغانستان از بین رفته است

بخش اسکان ملل‌ متحد برای افغانستان در گزارش تازه‌اش از نابرابری جنسیتی در کشور هشدار داده و افزوده در حاکمیت طالبان همه مسیر‌های حمایتی برای امنیت، کرامت و توان‌مند‌سازی، زنان و دختران در افغانستان از بین رفته است.

این گزارش با عنوان ده شکاف جنسیتی در افغانستان به‌مناسبت ۸ مارچ روز جهانی زن، ارائه شده است.

در این گزارش هشدار داده شده که با برگشت طالبان به‌قدرت، همه مسیر‌های حمایتی از امنیت زنان و دختران افغانستان، از میان برده شده و زنان به‌طور‌ سیستماتیک از فرایندهای تصمیم‌گیری شهر حذف شده‌اند.

این گزارش از آمارها و داده‌های گردآوری شده از شهرهای هرات، جلال‌آباد، کابل و قندهار تهیه شده است. گزارش گفته دختران با خطر پیچیده‌تر چون محرومیت از آموزش و فقدان حمایت روانی رو به‌رو‌اند.

در گزارش آمده که دختران با خطر پیچیده‌تر از جمله خطر، ازدواج زودهنگام، فقر، انزوای دایمی از جامعه، محرومیت از آموزش و‌ فقدان حمایت روانی رو به‌رو اند.

گزارش گفته ساختار شهری در افغانستان طوری ترتیب شده تا نقش و سهم زنان کم‌رنگ‌‌تر باشد و در حال‌‌حاضر بازارهای کاری در شهر‌های کشور برای زنان غیرقابل دسترسی شده است.

در گزارش آمده که بازارهای کاری شهری، برای زنان افغانستان عمدتا، غیر قابل دسترسی اند و خانواده‌هایی که زنان سرپرست آنان اند، متکی به‌بدهی یا کمک‌های بشردوستانه هستند.

همچنین در گزارش آمده که محدودیت‌ها، منابع عایداتی کاری برای زنان را محدود ساخته است.

در این میان جنبش‌های اعتراضی‌های زنان در جریان کارزارهای اعتراضی‌ شان به‌‌مناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن، تاکید دارند که آپارتاید جنسیتی در افغانستان به‌رسمیت شناخته شود و اعتراض آنان تا برگشت آزادی ادامه خواهد داشت.

جنبش آزادگان در تبعید گفته است: «ما زنان افغانستانیم، خاموش نمی‌مانیم. ما زنان افغانستانیم، خاموش نمی‌مانیم.»

با‌ این‌همه، بربنیاد جزییات ارایه شده از سوی ملل‌متحد، افغانستان در حاکمیت طالبان به‌یکی از کشورهای مبدل شده که با نابرابر‌ی جنسیتی تکان‌دهنده‌ رو به‌رو است، از آموزش تا تحصیل تا کار و حتا گشت‌وگذار.