خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، در واکنش به گفتههای تازه بعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، گفته است که طالبان از تصرف کابل تاکنون به جنگ با اسلامآباد ادامه دادهاند.
او همچنین طالبان را «گروهی از جنایتکاران» خوانده که به قول او، هیچ ارتباطی با اسلام ندارند. وزیر دفاع پاکستان پرسیده که طالبان در زرادخانهشان جز کشتن غیرنظامیان بیگناه، چیز تازهای دارند.
وزیر دفاع طالبان پیش از این گفت که جنگ پاکستان با آنان ممکن پروژه ایالات متحده باشد. یعقوب مجاهد هشدار داد که اگر کابل ناامن شود، اسلامآباد هم امن نخواهد ماند.
این در حالی است که درگیریها میان پاکستان و طالبان بیوقفه ادامه یافتهاند؛ درگیریهایی که در افغانستان از دهها غیرنظامی قربانی گرفته و در کنار آن، یافتههای آمو نشان داده که جنگندههای پاکستان پایگاههای نظامی طالبان را در چندین ولایت بهشمول کابل هدف قرار داده است.
یعقوب مجاهد پیش از این در گفتگو با طلوعنیوز افزود که ممکن جنگ پاکستان با آنان پروژه ایالات متحده باشد، مشخصتر برای از بین بردن جنگابزارهای جامانده امریکایی. هرچند به گفته او، واشنگتن این ادعا را تکذیب میکند.
برای رد غیرمستقیم این ادعا، وزیر دفاع پاکستان در اکس از دو جنگ طولانی افغانستان با نقشآفرینی امریکا و پاکستان انتقاد کرده است. خواجه آصف گفته، دو دولت پاکستان در گذشته برای مشروعیتیابی از ایالات متحده در جنگ افغانستان مشارکت کردند که به باور او، در نهایت جامعه پاکستان گرفتار افراطگرایی و شکافهای خونین شد.
او افزوده است که «مهاجمان و غارتگرانی که از افغانستان به پاکستان» رفته بودند، به قهرمانهای آن کشور مبدل شدهاند.
خواجه محمد آصف گفت: «دو دیکتاتور ما را به دو جنگ کشاندند، تنها با هدف تحکیم دیکتاتوریهای خود و کسب تأیید غرب، بهویژه امریکا. در جستجوی مشروعیت از سوی دیکتاتورها و با مشارکت در جنگ افغانستان، تاریخ ما توسط حاکمان آن زمان بازنویسی و تحریف شد؛ مهاجمان و غارتگرانی که از افغانستان آمده بودند به قهرمانان ما تبدیل شدند، گویا سرزمین و خاک خود ما از مردان شرافتمند و قهرمانان تهی بوده است.»
در سویی دیگر، وزیر دفاع طالبان گفته که اگر کابل ناامن شود، اسلامآباد هم امن نخواهد ماند؛ در شرایطی که در درگیریهای پسین، پاکستان چندین بار حملههایی هوایی بر کابل انجام داد، بهویژه بر یک پایگاه نظامی طالبان در دارلامان.
وزیر دفاع پاکستان در پاسخ گفته است: «جنگ آنها در برابر پاکستان از زمانی که کابل را به دست گرفتند ادامه دارد. در زرادخانهشان چه چیز تازهای دارند جز کشتن غیرنظامیان بیگناه، از جمله کودکان؟ ما در حال جنگ با گروهی از جنایتکاران هستیم که هیچ ارتباطی با دین صلحآمیز ما ندارند.»
پاکستان در عقب ناامنیهای خود گروه تیتیپی را میبیند و به این باور است که این گروه از خاک افغانستان و زیر پشتیبانی طالبان عمل میکند، اما وزیر دفاع طالبان گفته که خواست اصلی پاکستان بهرسمیتشناسی خط دیورند است، نه چالش برخاسته از تیتیپی.
