وزارت خارجه پاکستان در اعلامیهای مدعی شده که نیروهای مسلح این کشور در واکنش به حملههای گروههای خوارج(تیتیپی) و فتنه هندوستان( نیروهای دموکراتیک بلوچ) که از خاک افغانستان علیه پاکستان انجام شده، عملیاتهای دقیق انجام دادهاند.
این وزارت به روز جمعه،۸ حوت، مدعی شده که این عملیاتها شامل هدف قرار دادن پایگاههای لجستیکی و زیرساختهای این گروهها بوده و «خسارات سنگینی» به آنها وارد شده است.
به گزارش وزارت خارجه پاکستان، اقدامات اخیر این کشور در چارچوب «حق دفاع از خود» و برای تضمین امنیت شهروندان پاکستانی و همچنین امنیت منطقه انجام شده است.
در اعلامیه تاکید شده که هرگونه تحریک یا تهدید امنیتی از سوی طالبان یا گروههای هراسافکن دیگر با «پاسخ قاطع و متناسب» مواجه خواهد شد.
وزارت خارجه پاکستان افزوده است که اسلامآباد همواره به دنبال صلح و ثبات در منطقه بوده و تلاشهای سیاسی و دیپلماتیک برای مقابله با هراسافکنی از خاک افغانستان انجام داده است.
با این حال، به گفته پاکستان، این اقدامات «بهدرستی درک نشده و منجر به افزایش حملههای هراسافکنی» از خاک افغانستان شده است، که به ادعای این کشور، با حمایت طالبان و هند همراه بوده است.
پاکستان همچنین از جامعه بینالمللی خواسته است تا به طالبان فشار بیاورد و آنها را ملزم به اقدام علیه گروههای هراسافکن و پایان دادن به حمایت از آنها کند.
در اعلامیه آمده است که پاکستان «حق خود برای دفاع از شهروندان» را مطابق با قوانین بینالمللی، از جمله منشور سازمان ملل، محفوظ میداند.
این گزارش در حالی منتشر شده است که تنشها میان طالبان و پاکستان در دو روز اخیر با حملههای هوایی و توپخانهای به اهدافی در دو سوی مرز باعث تلفات و خسارات جانی و مالی شده است.
