امنیت

قطر می‌خواهد نقش مثبت در مناقشه طالبان و پاکستان ایفا کند

وزارت خارجه طالبان در اعلامیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، گفته است که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، با محمد بن عبدالعزیز آل خلیفه، وزیر خارجه قطر، تماس تلفنی داشته است.

در اعلامیه به نقل از وزیر خارجه قطر آمده است که دو طرف درباره مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه وضعیت اخیر میان افغانستان و پاکستان گفت‌وگو کرده‌اند و قطر خواهان کاهش خشونت‌ شده و گفته و «آماده است در فرصت مناسب نقش مثبتی در حل مناقشه» ایفا کند.

براساس اعلامیه، متقی در این تماس مدعی شده است که اقدامات اخیر نیروهای طالبان با هدف «حفظ حاکمیت، حریم هوایی و تمامیت ارضی» کشور انجام شده و اهداف تعیین‌شده در این عملیات محقق شده است.

در ادامه به نقل از متقی ادعا شده است که حکومت طالبان همواره حل مسائل را از راه گفت‌وگو و تفاهم متقابل دنبال کرده، اما تحقق این روند را منوط به «اراده عملی و صادقانه» طرف مقابل دانسته است.

در پایان اعلامیه آمده است که هر دو طرف بر ادامه تماس‌ها و هماهنگی برای پیگیری تحولات تأکید کرده‌اند.

طالبان و پاکستان از روز پنجشنه، ۷ حوت، یک رشته عملیات علیه یک دیگر را در امتداد گذارگاه‌های مرزی پنج ولایت آغاز کرده اند.

پاکستان شب گذشته بخش‌های از کابل و قندهار را نیز بمباران هوایی کرد.

دو طرف از تلفات سنگین به یک دیگر خبر داده اند.