زنان

دیدبان حقوق بشر: طالبان باید بابت نقض حقوق زنان پاسخگو شوند

دیدبان حقوق بشر در شصت‌ویکمین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنیو از دولت‌ها خواست برای پاسخگو کردن طالبان در قبال نقض گسترده حقوق زنان و دختران در افغانستان اقدام کنند.

این سازمان در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش گزارشگر ویژه ملل، گفته که نقض نظام‌مند حقوق زنان، از جمله حق سلامت، همچنان ادامه دارد و سیاست‌ها و قوانین تازه طالبان تبعیض و سرکوب را تشدید کرده است.

به گفته این نهاد، اصول‌نامه جزایی محاکم طالبان با محدودسازی حقوق شهروندان و در نظر گرفتن مجازات‌های سختگیرانه، زمینه خاموش‌سازی مخالفان را فراهم کرده و حمایت مؤثری از زنان در برابر خشونت‌های مبتنی بر جنسیت ارائه نمی‌کند.

دیدبان حقوق بشر از کشورهای عضو ملل متحد برای عملیاتی کردن این خواست منابع لازم را فراهم کنند.

این سازمان همچنین بر حمایت از پیگرد قضایی مسئولان نقض حقوق زنان در دادگاه‌های بین‌المللی و از طریق اصل صلاحیت جهانی تأکید کرد.

شورای حقوق بشر ملل متحد سال گذشته میلادی تصمیم گرفت تحقیقاتی را به هدف جمع‌آوری شواهد در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان راه اندازی کند.

پیش‌نویس این قطعنامه که توسط دنمارک به نمایندگی از اتحادیه اروپا ارائه شده است، ، ششم اکتوبر، سال ۲۰۲۵ در شورای امنیت ملل متحد تصویب شد.

این قطعنامه خواستار ایجاد «مکانیزم مستقل تحقیق در مورد افغانستان» شده است و بدون رای‌گیری شورای حقوق بشر ملل متحد تائید گردید.