حملههای شنبه شب پاکستان به بخشهای شرقی کشور تاکنون از سوی هیچ کشوری به جز هند نکوهش نشدهاند. هند این حملهها را بهشدت محکوم کرده و آن را تلاشی برای «برونریزی شکستهای داخلی» این کشور توصیف کرده است.
در مقابل، بسیاری از کشورهای دیگر منطقه، از جمله روسیه، چین و کشورهای آسیای میانه، که در سالهای اخیر تعاملات سیاسی و اقتصادی خود را با طالبان حفظ کردهاند، تاکنون موضع رسمی درباره این حملهها نداشته اند.
ایران در واکنشی محتاطانه، بدون محکوم کردن مستقیم پاکستان، خواستار خویشتنداری طرفها و حل اختلافات از راههای سیاسی شد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یک روز پس از این حملهها گفت که تهران آماده است برای حل اختلافات میان طالبان و پاکستان نقش میانجی ایفا کند.
در همین حال، نگرانی کشورهای منطقه از حضور گروههای مسلح مخالف در افغانستان همچنان یکی از موضوعات اصلی در روابط آنها با طالبان بهشمار میرود. وزارت امور خارجه روسیه اخیراً در گزارشی گفته است که بین ۲۰ تا ۲۳ هزار جنگجوی وابسته به گروههای مسلح مختلف در افغانستان حضور دارند.
تحلیلگران میگویند سکوت نسبی برخی کشورها ممکن است با توجه به عدم بهرسمیتشناسی رسمی اداره طالبان از سوی جامعه جهانی و همچنین روابط سیاسی و اقتصادی گسترده این کشورها با پاکستان قابل توضیح باشد.
حملههای اخیر در حالی رخ داده که تنشها میان طالبان و پاکستان در ماههای گذشته افزایش یافته و دو طرف یکدیگر را به حمایت از گروههای هراس افکن متهم کردهاند.
به گفته یوناما، در این حملهها در ننگرهار ۱۳ غیرنظامی کشته شدهاند. پاکستان ادعا کرده که در این حملهها اعضای تی تی پی و داعش را هدف قرار داده است.
منتقدان میگویند که طالبان توانایی رویارویی با ارتش پاکستان را ندارند و بیشتر میکوشند تا از این حملهها حمایت های مردمی را به دست بیاورند.
برخی از این منتقدان تاکید می ورزند که در بیست سال جمهوریت نیز پاکستان بار ها بخش هایی از کنر و ننگرهار را آماج حمله های توپخانهای قرار می داد، اما در آن هنگام طالبان هیچ گاهی این حمله ها را نکوهش نکردند.
