غرب آسیا

وزیران خارجه روسیه و ایران درباره مذاکرات ژنیو گفت‌وگو کردند

وزارت خارجه روسیه روز جمعه، اول حوت، گفته است که وزیران خارجه روسیه و ایران در یک تماس تیلفونی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و نتایج تماس‌های غیرمستقیم تهران و واشنگتن در ژنیو گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور و عباس عراقچی همتای ایرانی‌اش، در مورد «وضعیت جاری پیرامون برنامه هسته‌ای ایران» تبادل نظر کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، آمده است که این گفت‌وگوها با در نظر داشت نتایج تماس‌های غیرمستقیم میان امریکا و ایران در ژنیو انجام شده است.

وزارت خارجه روسیه گفته است که مسکو از روند مذاکراتی که با هدف یافتن «راه‌حل‌های عادلانه سیاسی و دیپلماتیک» و با رعایت حقوق مشروع ایران، مطابق با اصول معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، دنبال می‌شود، حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، دو طرف همچنان برخی موضوعات مورد علاقه در دستور کار روابط دوجانبه را نیز بررسی کرده‌اند.

وزارت خارجه روسیه افزوده است که این تماس تیلفونی به ابتکار جانب ایران انجام شده است.

روسیه از متحدان ایران در منطقه است که همواره در حمایت از تهران در سازمان ملل متحد و دیگر نشست‌های بین‌المللی ظاهر شده است.

تهران در تنش‌های کم سابقه با امریکا، به نقش آفرینی روسیه امید بسته است.

اخیرا ایران رزمایشی مشترکی را با روسیه به هدف قدرت‌نمایی و افزایش توانایی دریایی انجام داد.