امنیت

تاجیکستان ۵۸ کیلوگرم مواد مخدر را در مرز با افغانستان ضبط کرد

عکس از دو نیروی مرزی تاجیکستان در نزدیکی مرز با افغانستان

کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان گفته که ۵۸ کیلوگرم مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان را در منطقه مرزی شمس‌الدین شاهین ضبط کرده است.

این کمیته به روز چهارشنبه گفته که دو شهروند تاجیکستان به نام‌های غلام‌علی صابریف و سیف‌الله‌یف در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند.

مقامات گفته اند که مواد مخدر شامل ۳۰ کیلوگرم افیون، ۱۹ کیلوگرم حشیش و ۹ کیلوگرم هرویین بوده است.

براساس گزارش این افراد قصد داشتند مواد را به شهر دوشنبه منتقل کرده و سپس از طریق همکاران خود به کشورهای دیگر قاچاق کنند.

سیف‌الله‌یف گفته است که مواد را از یک مخفیگاه مخصوص که قاچاقچیان افغانستان آورده بودند، به خانه منتقل کرده و در موتر پنهان کرده بودند. اما یک ساعت بعد ماموران امنیتی آن‌ها را دستگیر کردند.

پرونده این دو تن به اتهام «تجارت غیرقانونی مواد مخدر»، «قاچاق» و «عبور غیرقانونی از مرز» تشکیل شده و مجازات آن می‌تواند تا ۲۰ سال زندان باشد.

مقامات تاجیکستان پیش‌تر نیز از جلوگیری قاچاق مواد مخدر در مرز با افغانستان خبر داده‌اند. سال گذشته بیش از ۲.۷ تن مواد مخدر کشف شد و در جریان ۱۷ درگیری مسلحانه میان نیروهای تاجیکستان و قاچاقچیان افغانستان، ۱۰ شهروند افغانستان و ۲ مرزبان تاجیک کشته شدند.