یکشنبه، ۲۶ دلو، برابر با سیوهفتمین سالروز خروج نیروهای قشون سرخ شوروی از افغانستان است.
طالبان در اعلامیهای از این روز به عنوان روزی پرافتخار و روز شکرگزاری در تاریخ کشور خواندهاند و گفتهاند که «جهاد، مبارزه، فداکاریها، مهاجرت و رنجهایی» که شهروندان افغانستان متحمل شدند، باعث شد تا نیروهای ارتش سرخ شوروی پیشین شکست بخورد.
طالبان گفتهاند: «از تجاوزهای پیدرپی در خلال یکصد سال گذشته و از پیروزی جهاد در برابر آنها، لازم است که جهتهای متجاوز در آینده عبرت گرفته و بار دیگر علیه آزادی و حریت مردم ما گام برندارند.»
طالبان از مردم خواستهاند که مانند گذشته، در آینده نیز برای «هر توطئه و دسیسه بیدار و هشیار» باشند و از «دین، عقیده و استقلال خود» پاسداری کنند.
۳۷ سال پیش از امروز آخرین نیروهای قشون سرخ، افغانستان را پس از حضور ۱۰ ساله ترک کردند و از مسیر پل مرزی حیرتان وارد ازبیکستان شدند.
لشکر ۴۰ زرهی ارتش سرخ شوروی پیشین در ۶ جدی ۱۳۵۸ خورشیدی، پس از رویکار آمدن حکومت ببرک کارمل عملاً به افغانستان حمله کرد.
مراحل ابتدایی اشغال کشور از سوی ارتش سرخ شوروی پیشنی شامل اولین درگیریها با گروههای متعدد مبارز بود.
نیروهای شوروی سابق مدت ۱۰ سال در افغانستان حضور داشتند؛ حضوری که همواره با درگیریهای خونین و تلفات، بهویژه تلفات غیرنظامیان همراه بود.
با گذشت ۱۰ سال و در پی مبارزه متمادی نیروهای مجاهدین پیشین کشور، این نیروها از افغانستان خارج شدند؛ اما در پی این خروج، کشور وارد یک جنگداخلی شد.
گفتنی است که وزارت کار و امور اجتماعی زیر اداره طالبان یکشنبه هفته آینده این روز را رخصتی عمومی در کشور اعلام کرده است.
