خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، روز دوشنبه در مجلس ملی این کشور مدعی شد که هند با استفاده از «هراسافکنان افغان» در حال پیشبرد جنگ نیابتی علیه پاکستان است.
او افزوده است که حکومت طالبان هیچ تضمینی برای مهار هراسافکنی ارائه نمیکند.
او گفت که در گذشته، افغانستان با موضع پاکستان در زمینه مبارزه با هراسافکنی همنظر بود، اما اکنون این همکاری از میان رفته است.
وزیر دفاع پاکستان افزود: «امروز، هند از هراسافکنان افغان علیه ما استفاده میکند و این یک جنگ نیابتی آشکار در داخل پاکستان است.»
خواجه آصف با اشاره به جنگ افغانستان گفت که ورود پاکستان به این جنگ در گذشته، نتیجه تصمیمهای نادرست دیکتاتورها برای خشنود ساختن یک ابرقدرت بوده و هراسافکنی کنونی، پیامد مستقیم همان سیاستها است.
او همچنین تأکید کرد که ناامنیهای افغانستان و تحولات آن کشور، تأثیر مستقیم بر وضعیت امنیتی پاکستان دارد و بدون همکاری منطقهای، مهار هراسافکنی ممکن نیست.
در بخش دیگری از سخنانش، وزیر دفاع پاکستان بر ضرورت شکلگیری اجماع ملی تأکید کرد و گفت که نبود اتحاد داخلی، زمینه تشدید هراسافکنی را فراهم کرده است.
او افزود: «با تأسف باید گفت که ما حتی در محکومکردن هراسافکنی نیز متحد نیستیم.»
آقای آصف گفت که برخی جریانها برای حفظ منافع سیاسی، از شرکت در مراسم تشییع جنازه کشتهشدگان حملههای هراسافکنی خودداری میکنند و این رفتار را مغایر منافع ملی دانست.
او تأکید کرد که تمامیت ارضی پاکستان و احترام به قربانیان خشونت، باید فراتر از اختلافات حزبی باشد.
وزیر دفاع پاکستان همچنین مدعی شد که نفرت مذهبی در این کشور تحت یک توطئه بینالمللی دامن زده میشود و چهار رئیسجمهور اخیر ایالات متحده را مسئول کشتار میلیونها مسلمان دانست.
او گفت که با وجود این، پاکستان همواره در پی جلب حمایت قدرتهای جهانی بوده است.
در همین نشست، محمود خان اچکزی، رهبر اپوزیسیون در مجلس ملی، خواستار برگزاری یک مناظره سهروزه درباره هراسافکنی شد و گفت که همه ذینفعان باید برای یافتن راهحلهای مشترک گرد هم آیند.
او همچنین از دولت خواست تا از دبیرکل ملل متحد درخواست کند یک نشست بینالمللی درباره افغانستان برگزار شود.
این در حالی است که پیش از این آصف زرداری، رئیس جمهور پاکستان گفته است که طالبان در افغانستان شرایط مشابه یا حتا بدتر از ۱۱ سپتمبر را فراهم کردهاند.
آصف علی زرداری افزوده است که همسایه شرقی پاکستان، در حال کمک به طالبان است و این مسأله نهتنها پاکستان، بلکه صلح منطقهای و جهانی را نیز تهدید میکند.
از سویی هم، رهبر جمعیت علمای پاکستان در همایشی از سیاست خارجی پاکستان انتقاد کرده و گفته است که اسلام آباد با همه کشورهای منطقه مشکل دارد.
مولانا فضلالرحمن به گونهای کنایهآمیز گفته است وقتی یک دانه انار از افغانستان وارد پاکستان شده نمیتواند، هراسافکنان چگونه بدون بیمانع وارد پاکستان میشوند.
او سپس مقامهای پاکستان را مورد پرسش قرار میدهد که چرا هراسافکنان را وقتی وارد میشوند، نمیکشند.
در همین حال، روز دوشنبه طالبان ممنوعیت واردات دارو از پاکستان را به گونهای کامل در تمام گمرکهای کشور اجرایی کردند.
وزارت مالیه طالبان میگوید که بازرگانان باید داروی مورد نیاز افغانستان را از دیگر کشورها وارد کنند.
