مدیرعامل راه آهن ایران گفته است که صادرات و ترانزیت ریلی ایران به افغانستان در ۱۰ ماهه امسال به ۵۷۰ هزار تن افزایش یافته و پیشبینی میشود سال آینده به سه میلیون تن برسد.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، جبارعلی ذاکری، روز دوشنبه،۲۰ دلو، در آیین امضای تفاهمنامه سرمایهگذاری، راهاندازی و توسعه دهکده لجستیک در تبریز، یزد و سیرجان گفت که صادرات ریلی و ترانزیت ایران به افغانستان در هشت ماه ابتدایی سال گذشته تنها ۱۵ هزار تن بود و رشد قابل توجهی در سال جاری داشته است.
وی افزود که در ماه جدی، آمار صادرات ریلی به افغانستان به ۹۴ هزار تن رسید و انتظار میرود در ماه دلو از ۱۲۰ هزار تن عبور کند.
به گفته این مقام ایرانی بخشی از این رشد شامل ترانزیت کالا و بار از امارات، کویت و روسیه نیز میشود.
ذاکری همچنین به افزایش تعداد قطارهای عبوری از چین به ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که با کاهش تعرفه حمل و نقل ایران و چین و تعریف تعرفههای مشترک در مسیرها، شاخه جنوبی دهلیز شرق به غرب فعالتر خواهد شد.
در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا پیش از این در ماه عقرب گزارش داده بود، گمرک ماهیرود در ولایت خراسان جنوبی توانسته است در هفت ماه نخست امسال به دلیل افزایش صادرات به افغانستان، رتبه نخست را در میان گمرکهای ایران به دست آورد.
به نوشته این خبرگزاری ارزش صادرات این ولایت از مرز ۳۵ میلیون دالر گذشته و بخش عمده آن به افغانستان اختصاص یافته است.
محمد کوهگرد، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی، به ایرنا گفت: «ارزش کالاهای صادرشده از این ولایت در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱۸ درصد و از نظر وزن ۶۲ درصد افزایش یافته است. افغانستان با سهم ۹۷ درصدی، اصلیترین مقصد صادراتی خراسان جنوبی بهشمار میرود.»
در همین حال مهدی شیردل شهردار تایباد ایران گفته که از آغاز سال جاری هجری خورشیدی تا پایان ماه عقرب در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، صادرات این کشور از مرز دوغارون به افغانستان، ۳۱ درصد افزایش یافته است.
او روز شنبه ۲۴ قوس به رسانههای این کشور گفت: «یک میلیون و ۷۰ هزار و ۴۳۷ تُن کالا از آغاز امسال تا پایان ماه عقرب از مرز دوغارون به افغانستان صادر شده است.»
به گفته آقای شیردل، این میزان صادرات به سمت بازارهای افغانستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۳۱ درصد افزایش را نشان میدهد. او میزان صادرات ایران به کشور در سال گذشته را بیان نکرده است.
