حقوق بشر

طالبان سه تن را در کاپیسا شلاق زدند

عکس از آرشیف

طالبان سه تن را در ولسوالی کوهبند ولایت کاپیسا به اتهام «دزدی» در برابر دیدهمگان شلاق زده‌اند.

دادگاه عالی طالبان در خبرنامه‌ای گفته است که آنان هر یکی از این افراد را ۳۵ ضربه شلاق زده‌اند و به دو سال زندان نیز محکوم کرده‌اند.

بر بنیاد این خبرنامه، طالبان این افراد را پس از تایید دادگاه عالی‌شان و در حضور برخی از مسئولان محلی شان در کاپیسا و شماری از باشندگان محل، مجازات بدنی کرده‌اند.

آمارهای گردآوری‌شده از سوی آمو از بیانیه‌های دادگاه عالی طالبان نشان می‌دهند که در ماه جدی، حداقل ۱۴۰ تن از سوی طالبان در ولایت‌های گوناگون شلاق زده شده‌اند.

این آمارها همچنین نشان می‌دهند که طالبان در چهار ماه سال روان (میزان، عقرب، قوس و جدی) حداقل ۴۶۰ تن را در ولایت‌های مختلف شلاق زده‌اند.

برخی از حقوق‌دانان می‌گویند که بر بنیاد اصول حقوقی و شرعی کسی اجازه مجازات متهم را ندارد.

ملل متحد بارها از طالبان خواسته به گونه فوری مجازات غیر انسانی را در برابر دید همگان متوقف کنند اما طالبان نه تنها متوقف نکرده‌اند بل آمار مجازات بدنی در ماه‌های پسین صعودی بوده است.