افغانستان

والی طالبان در هرات: به مفسد اداری به چشم «اختطاف‌گر» می‌بینیم و «سخت‌ترین مجازات» خواهد شد

اسلام جار والی طالبان در هرات

اسلام‌جار، والی طالبان در هرات، می‌گوید که آنان به «مفسد اداری» به چشم «اختطاف‌گر» می‌بینند و سخت‌ترین مجازاتی که «شریعت اسلامی» برای این شخص تعیین کرده را «قاطعانه» تطبیق خواهند کرد.

او در مراسم بهره‌برادری یک شفاخانه در هرات، از باشندگان این ولایت خواسته است که در مقابل کارمند اداری که آغشته به «فساد» است، سر خم نکنندو صدای خود را به او و مسئولان طالبان برسانند.

این در حالی است که انتقادهای شدیدی از «فساد گسترده» در اداره‌های تحت مدیریت طالبان وجود دارد.

برخی از شهروندان کشور می‌گویند که مسئولان طالبان در اداره‌های تحت مدیریت شان به روش‌های گوناگون رشوه‌ستانی می‌کنند.

پیش از این سازمان شفافیت بین‌الملل‌ در گزارش خود اعلام کرد که افغانستان زیر اداره طالبان در شاخص مبارزه با فساد در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۲۰ امتیاز به رده ۱۶۲ و ۱۲ پله سقوط کرد؛ در حالی که در سال ۲۰۲۲ در میان ۱۸۰ کشور با ۲۴ امتیاز در رده ۱۵۰ قرار داشت.

افغانستان در این شاخص از نظر مبارزه با فساد در کنار کشورهایی همچون سودان، میانمار، تاجیکستان، چاد، کومور و اریتره قرار گرفته است.

با این حال افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی با شانزده امتیاز در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۴ قرار داشت.

پیش از این و در ماه حوت سال گذشته خورشیدی، منابع محلی در ولایت سمنگان به آمو گفتند که نیروهای امنیتی طالبان آمر شفاخانه ولایتی سمنگان را به اتهام فساد اداری بازداشت کرده‌اند؛ فردی که از سوی طالبان به این سمت گماشته شده بود.

به گفته این منابع، بازداشت او پس از آن صورت گرفت که ادعاهایی مبنی بر دست داشتن او در «فساد مالی و سوءاستفاده از صلاحیت‌های اداری» مطرح شده بود.

از طرفی هم، دو عضو موسسه جورج دلیو بوش به نام‌های ناتالی گونلا-پلاتس، مدیر سیاست جهانی این نهاد، و جسیکا لودویگ، عضو ارشد آن، در مقاله‌ای در نشریه «د نشنل انترست» هشدار دادند که «فساد» در کنار «افراط‌گرایی و خشونت طالبان» یک تهدید جهانی با پیامدهایی عمیق و گسترده است.