سیاست

وزیر دفاع پاکستان: عاملان حمله‌های بلوچستان نیروهای نیابتی طالبان بودند

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان. آرشیف

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، می‌گوید که عاملان حمله‌های مرگبار بلوچستان نیروهای نیابتی طالبان بودند.

به گفته او، جنگجویان ارتش آزادی‌بخش بلوچستان از سوی هند و طالبان هم‌چون ابزار استفاده می‌شوند و در باره‌ آن اسلام‌آباد بازخواست خواهد کرد.

وزیر دفاع پاکستان هشدار داده که اسلام‌آباد هم هند و هم افغانستان زیر اداره‌ طالبان را شکست خواهد داد.

او گفت: «با کمک جوانان کشور، با پشتیبانی نمایندگان منتخب شما و از طریق یک قطعنامه‌ی ملی، در این جبهه هم هند را ـ از مسیر افغانستان ـ شکست خواهیم داد. باید این را به خاطر داشته باشید که این افراد در همین‌جا، در بطن جامعه‌ی ما نیز حضور دارند و ما در این عرصه هم در برابر هند و افغانستان اقدام و مقابله می‌کنیم.»

وزیر دفاع پاکستان تاکید می‌ورزد که اگر شورشیان ضد پاکستان از سوی هند و افغانستان زیر اداره‌ی طالبان به‌عنوان ابزار استفاده می‌شوند، اسلام‌آباد در باره‌ی آن بازخواست خواهد کرد و پاسخ خواهد داد.

از سویی هم، شورای امنیت ملل متحد، حمله‌های شورشیان بلوچ بر چندین شهر پاکستان را هراس‌افکنانه اعلام کرده و گفته هراس‌افکنی در همه شکل‌ها و نمودهای آن، یکی از جدی‌ترین تهدیدها در برابر صلح و امنیت جهانی به شمار می‌رود. در بخشی از این بیانیه آمده که اعضای شورای امنیت بر نیاز پاسخگو کردن عاملان، سازمان‌دهندگان، تامین‌کنندگان مالی و حامیان حمله‌های اخیر و کشاندن آنان به پای عدالت تاکید کردند.

ماموریت بریتانیا در ملل متحد گفته است: «اعضای شورای امنیت بر ضرورت پاسخگو کردن عاملان، سازمان‌دهندگان، تأمین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم هراس‌افکنی و کشانیدن آنان به پای عدالت تأکید کردند. آنان از همه دولت‌ها خواستند، مطابق با تعهدات حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت، به‌گونه فعال با دولت پاکستان در این زمینه همکاری کنند.»

هرچند وزیر دفاع پاکستان ادعا کرده است که رهبری گروه‌های هراس‌افکن فعال در ایالت بلوچستان، در افغانستان مستقر اند و از این کشور پشتیبانی می‌شوند؛ اما طالبان به این اتهام‌ها واکنش نشان نداده‌اند؛ حتا که طالبان به‌دنبال حمله‌های شورشیان بلوج بر چندین شهر ایالت بلوچستان پاکستان، واکنش نداشتند و این حمله‌ها را نکوهش نکردند.

بربنیاد آمار شورای امنیت ملل متحد، در حمله‌های پسین در ایالت بلوچستان ۴۸ شهروند پاکستانی به‌شمول ۳۱ غیرنظامی کشته شدند. اسلام‌آباد گفته، ده‌ها عضو گروه ارتش آزادی‌بخش بلوچستان کشته شدند و حمله‌های آن‌ها مهار شده‌است.