سیاست

سفارت افغانستان در جاپان فعالیت خود را متوقف کرد

سفارت افغانستان در جاپان گفته است که از روز یکشنبه، ۱۲ دلو تمامی فعالیت‌های خود، از جمله خدمات قنسولی، را متوقف می‌کند.

این سفارت که در منطقه میناتوی شهر توکیو موقعیت دارد، توسط دیپلومات‌های دولت پیشین افغانستان اداره می‌شود.

یک مقام سفارت افغانستان در جاپان به «جیجی پرس» گفته است که تاکنون تصمیمی درباره آینده این نمایندگی دیپلماتیک گرفته نشده و انتظار می‌رود ساختمان سفارت در حال حاضر بسته باقی بماند.

سفارت افغانستان پیش‌تر در بیانیه‌ای که در اواخر ماه دسمبر منتشر شده بود، گفته بود که پس از مشورت با طرف جاپانی، تصمیم به توقف فعالیت‌های خود گرفته است.

در بیانیه‌ این سفارت آمده بود که این تصمیم پس از مشورت با وزارت امور خارجه جاپان و در هماهنگی نزدیک با مقام‌های این کشور، و با در نظر گرفتن کنوانسیون روابط دیپلوماتیک ویانا ۱۹۶۱، گرفته شده است.

در سال‌های اخیر، شماری از نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در کشورهای مختلف به دلیل کمبود بودجه عملیاتی تعطیل شده‌اند، در حالی که برخی دیگر شاهد جایگزینی کارکنان خود با افراد معرفی‌شده از سوی طالبان بوده‌اند.

دیروز نیز سفارت افغانستان در کانبرا و وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا در یک بیانیه مشترک گفته‌اند که فعالیت این سفارت پس از ۳۰ جون ۲۰۲۶ به حالت تعلیق درخواهد آمد.

در این بیانیه تأکید شده است که هر دو طرف در کنار مردم افغانستان ایستاده‌اند و طالبان را به‌عنوان نماینده مشروع مردم افغانستان به رسمیت نمی‌شناسند.

در بخشی از بیانیه، نقض «سازمان‌یافته و دوامدار» حقوق بشر از سوی طالبان، به‌ویژه در برابر زنان، دختران و صداهای منتقد، به‌شدت محکوم شده است.

سفارت افغانستان در کانبرا از زمان تسلط طالبان بر کابل در ماه اسد ۱۴۰۰، به فعالیت خود برای ارائه خدمات به جامعه مهاجر افغانستان مقیم استرالیا ادامه داده است.