مهاجرت

اتریش یک شهروند کشور را اخراج کرد

وزارت داخله اتریش گفته است که یک شهروند افغانستان را پس از پایان دوره محکومیت زندان، به افغانستان اخراج کرده است.

بر اساس این اعلامیه، این فرد ۳۳ ساله بامداد روز یکشنبه از مسیر استانبول به کابل منتقل و در آن‌جا به نمایندگان مقامات اتریشی تحویل داده شده است.

به گفته وزارت داخله اتریش، این شهروند افغانستان در ماه جولای سال ۲۰۱۵ وارد اتریش شده و طی حدود ده سال اقامت خود، شش بار از سوی دادگاه‌های این کشور محکوم شده است.

این محکومیت‌ها شامل چندین مورد جرایم خشونت‌آمیز جدی بوده و در مجموع ۹ پرونده کیفری علیه او ثبت شده است.

مقام‌های اتریشی از این فرد به‌عنوان «مجرم خطرناک» یاد کرده‌اند.

بر اساس معلومات رسمی، این فرد نزدیک به پنج سال از دوران اقامت خود در اتریش را در مراکز اصلاح و تربیت و زندان سپری کرده است.

وزارت داخله اتریش همچنین گفته است که این شهروند افغانستان از جمله افرادی بوده که سال گذشته توسط هیئتی از افغانستان در وین شناسایی شده و برای او سند سفر صادر شده است.

این هیئت در ماه سنبله سال گذشته به‌منظور گفتگو درباره اخراج پناهجویان افغانستان به اتریش سفر کرده بود.

اتریش پس از یک وقفه طولانی، روند اخراج پناهجویان به افغانستان را در سال ۲۰۲۵ از سر گرفته و گرهارد کارنر، وزیر داخله این کشور، گفته که تلاش دارد این روند را به «هنجار» تبدیل کند.

گرهارد کارنر روز یکشنبه، پنجم دلو، تأکید کرد که اخراج‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و افزود شهروندان افغانستان و سوریه که مرتکب جرایم کیفری شده‌اند، به‌صورت تدریجی از اتریش اخراج خواهند شد.

این مورد سومین اخراج شهروندان افغانستان از اتریش به‌شمار می‌رود. پیش از این، یک شهروند افغانستان در اواخر ماه میزان و فرد دیگری در ۱۸ عقرب از این کشور اخراج شده بودند.

تاکنون شمار دقیق افرادی که قرار است از اتریش به افغانستان اخراج شوند، اعلام نشده است.

بر اساس آمار رسمی، اتریش در سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۴ هزار تن از مجرمان و افراد دارای وضعیت اقامتی غیرقانونی را اخراج کرده است؛ آماری که به گفته مقام‌های این کشور، در تاریخ اتریش بی‌سابقه بوده است.