حقوق بشر

طالبان یک تن را در هرات شلاق زدند

عکس از آرشیف

طالبان یک تن را در ولسوالی انجیل ولایت هرات به اتهام «زنا» در برابر دید همگان شلاق زده‌اند.

دادگاه عالی زیر اداره طالبان در خبرنامه‌ای گفته است که آنان این فرد را ۳۹ ضربه شلاق زده‌اند و به ده ماه زندان نیز محکوم کرده‌اند.

در این خبرنامه آمده است که این فرد پس از تایید دادگاه عالی طالبان مجازت بدنی شده است.

بر اساس این خبرنامه، حین مجازات بدنی این فرد، شماری از مقام‌ها و مسئولان محلی طالبان در هرات و برخی از باشندگان محل حضور داشته‌اند.

این در حالی است که آمارهای گردآوری‌شده از بیانیه‌های دادگاه عالی طالبان توسط آمو نشان می‌دهند که طالبان در ماه جدی، حداقل ۱۴۰ تن را در ۱۷ ولایت کشور به اتهام‌های گوناگون شلاق زده‌اند.

این آمارها نشان می‌دهند که طالبان در این ماه، تطبیق مجازات بدنی در برابر همگان را افزایش داده‌اند و در این میان ۸ زن نیز شامل است که شلاق بر بیشتر آنان در برابر همگان انجام شده است.

برخی شهروندان کشور در ماه جدی در ولایت‌های پروان، کنر، پکتیا، هرات، پکتیکا، میدان وردک، بدخشان، بلخ، کابل، غزنی، قندز، فاریاب، بغلان، ننگرهار، تخار، ارزگان و خوست گواه تطبیق شلاق بوده‌اند.

ولایت‌های کنر، کابل، پروان، ننگرهار و هرات به ترتیب بیشترین آمار شلاق را در ماه جدی دارند که ۴۶ شهروند کشور در برابر دید همگان شلاق زده شده‌اند.

طالبان بیشتر به اتهام‌های همچون استعمال و فروش مواد مخدر و مشروبات الکولی، روابط نامشروع، دزدی و تجاوز بر حریم خصوصی حکم شلاق را تطبیق کرده‌اند. دادگاه عالی طالبان بر برخی از افراد که مجازات بدنی را تطبیق کرده است از واژه اتهام نام برده است.

با این حال، برخی از حقوق‌دانان می‌گویند که بر بنیاد اصول حقوقی و شرعی کسی اجازه مجازات متهم را ندارد.

آمارهای گردآوری‌شده از اعلامیه‌های دادگاه عالی طالبان نشان می‌دهند که طالبان در ماه‌های میزان، عقرب، قوس و جدی ۴۵۷ تن را شلاق زده‌اند.

ملل متحد بارها از طالبان خواسته که به گونه فوری مجازات غیر انسانی را در برابر دید همگان متوقف کنند اما طالبان نه تنها متوقف نکرده‌اند بل آمار مجازات بدنی در ماه‌های پسین صعودی بوده است.