خدیجه احمدزاده، مربی تکواندو، پس از ۱۳ روز بازداشت از زندان طالبان در ولایت هرات آزاد شد.
مقامهای طالبان مدعی اند که او به اتهام «نقض قانون امر به معروف و نهی از منکر» بازداشت و از سوی دادگاه ابتدایی شهر هرات به ۱۳ روز زندان محکوم شده بود.
عبدالرحیم راشد، سخنگوی دادگاه عالی طالبان، روز پنجشنبه در شبکه اجتماعی اکس گفته است که مدت محکومیت خدیجه احمدزاده به پایان رسیده و او آزاد شده است.
به گفته او، این پرونده پس از بازداشت توسط محتسبان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به اداره امنیت عمومی دادگاه ابتدایی هرات منتقل و در همانجا ثبت شده بود.
این مقام طالبان همچنین گزارشها درباره محکومیت خدیجه احمدزاده به سنگسار را تکذیب کرد و آنها را «شایعه» خوانده است.
او تأکید کرد که پرونده «با دقت بررسی شده و هیچ حکمی مبنی بر سنگسار در آن صادر نشده است.»
خدیجه احمدزاده توسط محتسبان اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات بازداشت و به زندان منتقل شده بود.
او در یک باشگاه ورزشی بهگونه پنهانی به زنان آموزش تکواندو میداد؛ موضوعی که طالبان آن را نقض قوانین خود عنوان کردهاند.
بازداشت این مربی زن واکنشهای بینالمللی را نیز در پی داشت.
پیش از این نیز ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، با ابراز نگرانی از بازداشت خدیجه احمدزاده، از طالبان خواسته بود که او را فوراً آزاد کنند.
