طالبان میگویند نشست نوبتی هماهنگی والیان هفت زون افغانستان به درخواست هبتالله آخندزاده، رهبر طالبان، در ولایت قندهار برگزار شده و مسائل امنیتی در محور اصلی گفتوگوها قرار داشته است.
بر اساس خبرنامهای که ناوقت روز سهشنبه از سوی دفتر مطبوعاتی والی طالبان در قندهار منتشر شد، در این نشست موضوعاتی از جمله تأمین امنیت، تنظیم امور امنیتی و ملکی، مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر، رسیدگی به مشکلات مهاجران بازگشته، پاسخگویی به خواستهای مردم و جلوگیری از انواع قاچاق مورد بحث قرار گرفته است.
به گفته این بیانیه، والیان طالبان در ولایتهای قندهار، هرات، بلخ، ننگرهار، کندز، کابل و پکتیا در این نشست حضور داشتند.
در خبرنامه آمده است که ملا شیرین، والی طالبان در قندهار، در این نشست درباره وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی سخن گفته و گزارشها و دیدگاههای والیان دیگر را نیز دریافت کرده است. والیان همچنین گزارشهایی از نشستهای زونهای تحت مدیریت خود ارائه کردهاند.
بر اساس بیانیه، در این نشست تصمیم گرفته شده است برخی از اقدامها و تصمیمهایی که «نیاز عملی» تشخیص داده شده، در سایر زونها نیز تطبیق شود. همچنان شماری از موضوعات برای دریافت رهنمودهای بیشتر به دفتر رهبر طالبان فرستاده شده است.
طالبان تاکنون جزئیات بیشتری درباره تصمیمهای مشخص این نشست و تأثیر احتمالی آن بر وضعیت جاری کشور ارائه نکردهاند.
