حقوق بشر

کاخ سفید در پاسخ به نامه‌ آریانا سعید: سیاست خارجی امریکا در خدمت منافع مردم این کشور است

کاخ سفید در پاسخ به نامه‌ای از سوی آریانا سعید به رئیس‌جمهور ترمپ گفته است که سیاست خارجی‌ دولت امریکا بر اساس منافع ملی و داخلی این کشور تنظیم شده و از تعهدات پرهزینه بیرونی فاصله گرفته است.

در این نامه که در ۱۲ جنوری از سوی کاخ سفید فرستاده شده، ترمپ نوشته است که سیاست خارجی چند دهه گذشته امریکا به طبقه متوسط آسیب زده و کشور را درگیر تعهدات پرهزینه بین‌المللی ساخته است، اما «آن روزها اکنون پایان یافته‌اند.»

ترمپ در این نامه گفته است که دولتش وزارت خارجه را بازسازی کرده، کمک‌های خارجی غیرضروری را کاهش داده و اطمینان حاصل کرده که پول مالیه‌دهندگان امریکایی تنها در برنامه‌هایی هزینه شود که بازتاب‌دهنده ارزش‌ها و منافع امنیتی امریکا باشند.

او همچنین از توافق «تاریخی» با ناتو خبر داده که بر اساس آن، متحدان امریکا سهم بیشتری در هزینه‌های دفاعی به عهده می‌گیرند، و آن را آغاز «عصر جدیدی از مسئولیت مشترک» توصیف کرده است.

ترمپ نوشته است: «وقتی کشور ما قوی باشد، جهان امن‌تر است — و مردم امریکا مصون‌تر، مرفه‌تر و آزادتر خواهند بود.»

او گفته که دولتش توانایی نظامی امریکا را بازسازی کرده، تمرکز بر بازدارندگی را افزایش داده و ساخت نسل تازه سیستم‌های دفاع راکتی را آغاز کرده است. به گفته او، قدرت نظامی امریکا تنها برای دفاع از منافع ملی این کشور استفاده خواهد شد.

ترمپ در این نامه همچنین گفته که سیاست‌های ارتش را از تمرکز بر ابتکارات مربوط به تنوع کنار زده و بر آمادگی رزمی تمرکز داده است.

نامه ترمپ به آریانا سعید.

او در پایان نامه‌اش به آریانا سعید نوشته است: «من هرگز از دفاع از نیازهای مردم و میهنم دست نمی‌کشم» و وعده داده که به «جنگ‌های بی‌پایان» پایان دهد و امریکا را به «عصر طلایی» امنیت و رفاه بازگرداند.

آریانا سعید در نامه‌اش که در ۵ سپتمبر ۲۰۲۵ به ترمپ فرستاده شده، گفته است که «از طرف بیش از ۲۰ میلیون زن و دختر افغان» این نامه را نوشته تا از دونالد ترمپ بخواهد که «در حمایت از حقوق، آزادی و آینده آنان موضع تاریخی» اتخاذ کند.

او نوشته است که ممنوعیت آموزش دختران در مقطع متوسطه توسط طالبان، آغاز شدیدترین و گسترده‌ترین محدودیت‌ها علیه زنان و دختران در تاریخ معاصر است، محدودیت‌هایی که آنان را از حق آموزش، اشتغال و مشارکت در عرصه عمومی محروم کرده است.

بانو سعید با اشاره به دیپلماسی پیشین ترمپ، نوشته است: «هیچ راهی بهتر از ایستادن در کنار زنان و دختران افغانستان برای ادامه آن چشم‌انداز وجود ندارد.» او افزوده که صلح پایدار باید بر پایه عدالت و کرامت انسانی بنا شود.

او از ایالات متحده خواسته است که سفارت افغانستان در واشنگتن را به طالبان واگذار نکند و به‌جای آن، این سفارت را «تحت رهبری زنان افغان» و به‌عنوان یک دفتر سیاسی به مدیریت زنان اداره کند تا زمانی که یک دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده در افغانستان شکل بگیرد.

بانو سعید تأکید کرده که چنین اقدامی پیام روشنی خواهد بود مبنی بر اینکه ایالات متحده در کنار بیش از ۲۰ میلیون زن و دختر افغانستان قرار دارد که صدایشان خاموش و حقوق‌شان سرکوب شده است.

آریانا سعید از چهره‌های برجسته هنری و حقوق بشری افغانستان است و ریاست سازمان مدافعان برابری، آزادی و پیشرفت زنان (دفاع) را به عهده دارد.

او از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، همواره درباره وضعیت وخیم زنان و دختران در افغانستان هشدار داده است.