به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ایرانی گفته است که در جریان اعتراضات اخیر در ایران، حدود دو هزار تن، از جمله نیروهای امنیتی، کشته شدهاند.
این نخستین بار است که مقامهای ایرانی رقم بالایی از تلفات ناشی از سرکوب ناآرامیهای سراسری را تأیید میکنند.
این مقام که نخواست نامش فاش شود، در گفتوگو با رویترز گفته است افرادی که او آنها را «هراسافکن» خوانده، عامل کشته شدن هم معترضان و هم نیروهای امنیتی بودهاند.
او جزئیاتی درباره اینکه چه تعداد از کشتهشدگان غیرنظامی یا نیروهای امنیتی بودهاند، ارائه نکرد.
اعتراضات با وخامت شرایط اقتصادی آغاز شده، جدیترین چالش داخلی برای حاکمیت ایران دستکم در سه سال گذشته توصیف شده است.
این ناآرامیها همزمان با افزایش فشارهای بینالمللی بر تهران، بهویژه پس از حملههای سال گذشته اسرائیل و ایالات متحده، جریان دارد.
در همین حال، دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که بر واردات کالا از کشورهایی که با ایران تجارت میکنند، تعرفه ۲۵ درصدی وضع خواهد شد. او همچنین گفته است که گزینههای بیشتری، از جمله اقدام نظامی، برای واکنش به سرکوب اعتراضات در ایران در دست بررسی دارد.
ایران تاکنون بهطور رسمی به اعلام این تعرفهها واکنش نشان نداده، اما چین از این تصمیم امریکا انتقاد کرده است.
ایران که هماکنون نیز تحت تحریمهای گسترده امریکا قرار دارد، بخش عمده نفت خود را به چین صادر میکند و کشورهایی مانند ترکیه، عراق، امارات متحده عربی و هند نیز از شرکای تجاری آن به شمار میروند.
در واکنشهای بینالمللی، فریدریش مرتس، صدراعظم آلمان، گفته است که به باور او حکومت ایران در «روزها یا هفتههای پایانی» خود قرار دارد. او افزود اگر دولت برای حفظ قدرت ناچار به استفاده از خشونت باشد، «عملاً به پایان خود نزدیک شده است». با این حال، او توضیح بیشتری درباره مبنای این ارزیابی ارائه نکرد.
در مقابل، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، اظهارات صدراعظم آلمان را رد کرده و برلین را به «استانداردهای دوگانه» متهم کرده است.
با وجود ادامه اعتراضات سراسری و فشارهای خارجی، رویترز مینویسد که تاکنون نشانهای از شکاف جدی در میان نخبگان امنیتی جمهوری اسلامی دیده نشده؛ ساختاری که از زمان انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون پایههای اصلی قدرت در ایران را تشکیل داده است.
