افغانستان

کارمندان ادارات دولتی: درخواست تنخواه با تهدید برکناری همراه است

شماری از کارمندان دست‌کم دو اداره دولتی زیر اداره طالبان به آمو می‌گویند که طالبان طی دو ماه گذشته از پرداخت تنخواه آنان خودداری کرده‌اند.

این در حالی است که وزارت مالیه طالبان گفته که معاش تمامی اداره‌ها را اجرا کرده، اما برخی کارمندان دست‌کم یک وزارت و یک اداره دولتی زیر کنترل طالبان می‌گویند که تنخواه آنان از دو ماه بدین‌سو پرداخت نشده‌است.

به گفته آنان، حتا به کارمندان هشدار داده شده که در صورت پافشاری روی تنخواه، برکنار خواهند شد.

کارمند یکی از اداره‌های دولتی می‌گوید: «هیچ کسی پروای کسی را ندارد. مامورینی که ادعای معاش کنند برای شان گفته می شود که به وظیفه‌تان نیایید و در عین حال، منفک تان می کنیم. متاسفانه ما ماموران وزارت خانه‌ها مدت دو ماه می شود که معاش دریافت نکرده‌ایم.»

کارمندان برخی اداره‌های دیگر دولتی به آمو گفته اند که تنخواه شان را با تاخیر دریافت کرده‌اند، اما وزارت مالیه طالبان حاضر نشده که تنخواه کارمندان برخی اداره‌های دیگر را پرداخت کند.

با این حال، این کارمندان می‌گویند که با توجه به افزایش بهای کالا در بازارها و مشکلات اقتصادی، تاخیر پرداخت تنخواه آنان را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده‌است.

کارمند یکی از اداره‌های دولتی افزود: «معاش کارمندان اداره‌های دولتی تاهنوز اجرا و پرداخت نشده است. مردم از این نسبت پریشان هستند چون فصل سرما است و ضرورت‌ها در این فصل بیشتر می‌شود. اگر معاش به موقع پرداخت نشود طبیعی است که کارمندان و مردم متضرر می‌شوند.»

دو منبع در دو نهاد دولتی هم‌چنان به‌آمو تایید کرده بودند که برخی وزارت‌‌ها و نهادهای دولتی گزارش‌های مالی خود را برای پرداخت تنخواه به وزارت مالیه طالبان فرستاده‌اند، اما این گزارش‌ها از سوی وزارت مالیه پذیرفته نشده‌اند.

در این میان، این کارمندان نهادها هستند که با پیامد چالش‌های نظامی مالی طالبان روبه‌رو می‌شوند.

پیش‌تر گزارش شده بود که بسته ماندن شماری از گمر‌ک‌ها و گذرگاه‌ها با پاکستان سبب کاهش درآمد و ایجاد چالش در پرداخت تنخواه کارمندان دولتی شده‌است.

در یک سال پسین، پرداخت تنخواه کارمندان بارها با تاخیر مواجه شده‌است، اما وزارت مالیه طالبان در باره چرایی این تاخیر حاضر به پاسخگویی نشده‌است.