سازمان ملل متحد اعلام کرده است که با وجود تصمیم تازه اداره ترمپ برای خروج از دهها نهاد جهانی، بهشمول چندین نهاد وابسته به ملل متحد، این سازمان به اجرای مأموریتهای محوله ادامه خواهد داد.
انتونیو گوترش، دبیرکل ملل متحد، با ابراز تأسف از تصمیم امریکا تأکید کرده که فعالیتهای سازمان ملل متحد بر اساس تعهدات تصویبشده ادامه خواهد یافت.
سخنگوی ملل متحد در بیانیهای در این باره گفته است: «همانطور که همواره تأکید کردهایم، پرداخت سهمیههای تعیینشده برای بودجه عادی و بودجه عملیات حفظ صلح، مطابق منشور سازمان ملل، برای همه کشورهای عضو، از جمله ایالات متحده، یک تعهد حقوقی است.»
این گفتهها در پی یادداشتی رسمی از سوی کاخ سفید در شامگاه چهارشنبه منتشر شد که بر اساس آن، نهادها و وزارتهای دولت فدرال موظف به آغاز روند خروج فوری از دهها سازمان، کنوانسیون و معاهده بینالمللی شدهاند که بهزعم دولت، با منافع ملی آمریکا در تضاد است.
این فهرست شامل ۳۱ نهاد و آژانس ملل متحد بهشمول صندوق جمعیت سازمان ملل، کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی، صندوق دموکراسی سازمان ملل، و چند دفتر دبیرخانه سازمان ملل در زمینههایی چون کودکان در منازعات مسلحانه و خشونت جنسی است.
چهار کمیسیون منطقهای سازمان ملل برای آسیا-اقیانوسیه، آسیای غربی، افریقا، و امریکای لاتین و حوزه کارائیب نیز در این فهرست قرار دارند.
در این یادداشت آمده است که «خروج» از این نهادها به معنای توقف مشارکت یا تأمین مالی آنهاست، در حدودی که قانون اجازه میدهد.
با اینحال، دبیرکل سازمان ملل تأکید کرده همه نهادهای این سازمان همچنان به اجرای مأموریتهایی که از سوی کشورهای عضو به آنها واگذار شده، ادامه خواهند داد.
سخنگوی او گفته: «سازمان ملل وظیفه دارد به کسانی که به آن تکیه دارند خدمت کند. ما با اراده کامل مأموریتهای خود را ادامه خواهیم داد.»
بر اساس منشور سازمان ملل، پرداخت سهمیههای تصویبشده برای بودجه عادی و بودجه مأموریتهای حفظ صلح، تعهدی الزامآور برای همه اعضا محسوب میشود.
مجمع عمومی سازمان ملل برای سال ۲۰۲۶ بودجه عادی این سازمان را ۳.۴۵ میلیارد دلار تصویب کرده که نسبت به سال قبل، کاهش ۱۵ درصدی در منابع مالی و کاهش نزدیک به ۱۹ درصدی در سطح کارکنان را نشان میدهد.
این تصمیم امریکا با واکنش تند برخی مقامهای حوزه اقلیم روبهرو شده است. سایمون استیل، دبیر اجرایی کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل، در بیانیهای گفت خروج واشنگتن «ضربهای به همکاری جهانی در زمینه اقلیم» است.
او گفت: «امریکا خود از بنیانگذاران کنوانسیون اقلیمی سازمان ملل و توافق پاریس بود، زیرا هر دو بهطور کامل در راستای منافع ملی آن کشور هستند.»
استیل هشدار داد این اقدام میتواند به اقتصاد و سطح زندگی مردم امریکا آسیب برساند، آنهم در شرایطی که فجایع ناشی از تغییرات اقلیمی در حال تشدید است.
