زنان

اسپانیا اتاقی را به نام زنان و دختران افغانستان در وزارت خارجه این کشور افتتاح کرد

وزارت امور خارجه اسپانیا روز پنجشنبه گفته است که اتاقی به نام «زنان و دختران افغانستان» افتتاح کرده و این اقدام نمادین و سیاسی برای ادای احترام به مبارزه زنان افغانستان برای حقوق و آزادی‌های‌ آنان انجام شده است.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، همراه با خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه این کشور، در حاشیه نشست سفیران مادرید، از لوح این اتاق در وزارت خارجه اسپانیا رونمایی کردند.

شماری از زنان فعال افغانستان، از جمله فوزیه کوفی، نماینده پیشین پارلمان افغانستان، نیز در این مراسم حضور داشتند.

وزیر خارجه اسپانیا گفت که نام‌گذاری این اتاق به پاس قدردانی از زنان و دختران افغانستان صورت گرفته است که «با وجود سرکوب و محرومیت، همچنان برای حقوق و آزادی‌های خود مبارزه می‌کنند».

او تأکید کرد که نقض قوانین بین‌المللی همواره به معنای شکست دموکراسی است، «حتی در کشورهایی که دموکراسی به‌طور کامل شکل نگرفته است».

پدرو سانچز در سخنرانی خود با استقبال از هیئت زنان افغانستان گفت: «جهان در چارچوب سیاست فمینیستی، بدهی حل‌نشده‌ای نسبت به زنان افغانستان دارد.» او افزود که سیاست خارجی اسپانیا به حمایت از زنان افغانستان و رساندن صدای آنان به جامعه جهانی ادامه خواهد داد.

در این نشست، فوزیه کوفی نیز از شرکت‌کنندگان خواست تا برای کمک به آزادی زنان و دختران افغانستان اقدام عملی انجام دهند.

او با اشاره به وضعیت زنان تحت حاکمیت طالبان گفت: «طالبان از حقوق زنان به‌عنوان ابزار چانه‌زنی در بازی‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند. ما باید جلوی این کار را بگیریم، زیرا تنها زمانی افغانستان می‌تواند کشوری مرفه و در صلح با جهان باشد که زنان بخشی از آن باشند.»

خانم کوفی نام‌گذاری این اتاق را فراتر از یک اقدام نمادین دانست و گفت: «این اتاق چراغ امیدی است برای زنانی که احساس می‌کنند جهان آن‌ها را فراموش کرده است. همین اقدام کوچک می‌تواند زمینه‌ساز یک تغییر مثبت باشد.»

سازمان زنان برای افغانستان نیز در بیانیه‌ای گفته که این اتاق به پاس حمایت اتحادیه اروپا، وزارت خارجه اسپانیا و مردم این کشور از مبارزه مداوم زنان و دختران افغانستان برای دستیابی به حقوق‌شان نام‌گذاری شده است.

فوزیه کوفی، رئیس این سازمان، این اقدام را نشانه‌ای از حمایت عملی اسپانیا از زنان افغانستان توصیف کرد.

وزیر خارجه اسپانیا همچنین تأکید کرد که «هیچ سلاحی بهتر از دیپلماسی وجود ندارد» و از دیپلمات‌های این کشور خواست تا به تلاش برای دفاع از ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشر ادامه دهند.