کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (سهشنبه، ۱۶ جدی) پاکستان ۳۲۱۰ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
همزمان با این و به گفته این کمیسیون، ۱۱۴ تن دیگر از ایران نیز اخراج شدهاند؛ اخراجهایی که اکثر آنها به گونه اجباری بوده است.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که پاکستان در یک روز پیش از این نیز ۱۲۱۰ مهاجر افغانستان را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.
ملل متحد پیش از این گفت که در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲.۶ میلیون تن، عمدتاً از ایران و پاکستان، به کشور بازگردانده شدهاند. به گفته این سازمان، این روند فشارهای زیادی بر منابع محدود افغانستان وارد کرده است.
پاکستان همچنین به تازگی بازداشت مهاجران افغانستان را نیز افزایش داده است. برخی مهاجران پیش از این به آمو گفتند که با رفتار نامناسب از سوی پولیس پاکستان روبهرو هستند.
نهادهای بینالمللی بارها هشدار دادهاند که بسیاری از بازگشتکنندگان بدون امکانات کافی و در شرایطی دشوار به کشور باز میگردند و نبود زیرساختهای لازم، خطر فقر، آوارگی دوباره و بحرانهای انسانی را افزایش میدهد.
