رسانههای ایران گزارش دادهاند که مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران به مقامات سیاسی این کشور دستور داده است تا روند دریافت حقابه از افغانستان را با جدیت بیشتری دنبال کنند، اقدامی که نشاندهنده نگرانی تهران از تأمین منابع آبی حیاتی خود است.
عباس علیآبادی، وزیر نیرو، روز سهشنبه در جمع خبرنگاران گفت که ایران و ترکمنستان از رودخانه هریرود حقابه دارند، اما احداث سد سلما در بالادست توسط افغانستان، دسترسی ایران به این منابع آبی را محدود کرده و تأمین کامل حقابه سد دوستی را با چالش مواجه کرده است.
وزیر نیرو افزود که رئیسجمهور ایران روز گذشته به مقامات سیاسی دستور داده تا در این زمینه فعالتر عمل کنند و مذاکرات با طالبان ادامه دارد. او گفت که ایران آمادگی دارد هرگونه همکاری لازم برای مدیریت آبهای مشترک را انجام دهد.
به گفته علیآبادی، ایران طی سالهای گذشته چندین بار مقامهای طالبان را برای سفر به تهران دعوت کرده و قصد دارد در صورت نیاز، هیئتی را به افغانستان اعزام کند تا موضوع حقابه را از نزدیک و با جدیت پیگیری کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به بارشهای بهتر امسال، امکان دریافت کامل حقابه فراهم شود.
مسئله حقابه هریرود، یکی از منابع اصلی آب در شرق ایران، طی سالهای اخیر یکی از محورهای مهم اختلاف و گفتوگو میان ایران و افغانستان بوده است و همواره با مسائل اقلیمی و مدیریت منابع آب در دو کشور درهم تنیده است.
