جی شنکر، وزیر خارجه هند گفته است که سیاست دهلی نو در برابر افغانستان بر رویکرد «جامعهمحور» استوار است و این کشور به کمک و تعامل با مردم افغانستان ادامه خواهد داد.
این مقام ارشد هندی با اشاره به شرایط دشوار کنونی در افغانستان، تأکید کرده است که هند متعهد به ادامه کمکهای توسعهای، مواد غذایی و خدمات صحی برای مردم این کشور است.
سوبرامانیام جی شنکر وزیر خارجه هند افزود: «همانطور که شما بهتر میدانید، قرنها با افغانستان رابطه داشتهایم؛ رابطهای که ماهیت عمیقاً اجتماعی دارد. میدانید، ممکن است دولتها و حکومتهایی وجود داشته باشند که در اینجا فراز و نشیب داشته باشند. فکر میکنم در نهایت باید به برخی از چالشها رسیدگی کنیم، زیرا افغانستان دوران بسیار سختی را پشت سر میگذارد و باید از منظر گذشته به آنها پرداخته شود. از دیدگاهی مردممحور یا جامعهمحور. وقتی ما با افغانستان در مورد مسائل توسعه، در مورد مسائلی مانند واکسن یا غذا همکاری میکنیم، این نوع همکاری بر بنیاد منطق است.»
همزمان با تیرگی روابط اسلامآباد با طالبان، عملآ روابط طالبان با دهلی نو، چهره تازهترِ و گرمتر به خود گرفته است و تنها در سه ماه گذشته سه مقام بلند پایه طالبان همچون وزیر خارجه، وزیر تجارت و وزیر صحتِ طالبان به دهلی نو سفر کردهاند.
بر بنیاد گزارشها، این سفر مقامهای طالبان به هند به هدف تقویت روابط دیپلماتیک، ترانزیت بدیل، جذب سرمایه گذاریهای هند و تسهیل تجارت دارو به افغانستان انجام شده است.
سفر مقامهای ارشد طالبان به هند در سه ماه گذشته شامل امیر خان متفی وزیر خارجه طالبان، ۱۷ تا ۲۴ میزان، نورالدین عزیزی وزیر صعنت و تجارت طالبان، ۲۸ عقرب تا ۲ قوس و نور جلال جلالی وزیر صحت طالبان، ۲۴ تا ۳۰ قوس.
فضل رحمان اوریا آگاه مسایل سیاسی میگوید: «در طول تاریخ هند روابط نزدیک با افغانستان داشته و میتوانیم بالای هند به عنوان یک دوست استراتیژیک و قابل اعتماد، حساب کنیم.»
هند حداقل در یک سال گذشته رویکرد تعاملی با طالبان را دنبال میکند، دهلی نو ضمن پذیرش نماینده طالبان در سفارت افغانستان در دهلی نو، از ارتقای سطح روابط به سفارت با طالبان نیز خبر داده است.
برخی آگاهان میگویند که دهلی نو با توجه به حساسیت های پیش آمده میان طالبان و اسلامآباد، از تقویت روابط با طالبان در برابر پاکستان و تقویت جایگاه امنیتی-سیاسی در منطقه، استفاده ابزار میکند.
