خاور میانه

جدایی‌طلبان جنوب یمن خواستار استقلال شدند

عکس از گروهی از جدایی‌طلبان در جنوب یمن

جنبش جدایی‌طلب جنوب یمن روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد ظرف دو سال آینده همه‌پرسی استقلال از شمال را برگزار کند.

این در حالی است که نیروهای تحت حمایت عربستان سعودی برای بازپس‌گیری مناطقی که جدایی‌طلبان ماه گذشته تصرف کرده بودند، می‌جنگند؛ اقدامی که باعث ایجاد اختلاف بزرگی بین قدرت‌های خلیج فارس شده است.

بیانیه شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات متحده عربی، واضح‌ترین نشانه از قصد این شورا برای جدایی بود، اما ممکن است توسط دولت یمن که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و حامیان سعودی آن، به عنوان تشدید بحران تلقی شود.

این بیانیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که دولت یمن اعلام کرد عملیاتی را برای بازپس‌گیری ولایت حیاتی حضرموت، یکی از مناطق اصلی تصرف شده توسط شورای انتقالی جنوب در ماه گذشته، با حمایت نظامی عربستان سعودی، آغاز کرده است.

تغییر عمده قدرت

پیشروی غافلگیرکننده جدایی‌طلبان در اوایل دسمبر، قدرت را در یمن که بیش از یک دهه درگیر جنگ بوده است، تغییر داد و ائتلاف علیه حوثی‌ها را از هم پاشید و اختلافات آشکاری را بین متحدان خلیج فارس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ایجاد کرد.

یمن سال‌ها است که بین ارتفاعات شمالی که در اختیار گروه حوثی مورد حمایت ایران است و نیروهایی از جمله جدایی‌طلبان جنوبی که تحت حمایت کشورهای خلیج فارس تحت دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی هستند، تقسیم شده است.