اریک مارکله، نماینده سازمان همکاریهای سویس در افغانستان، در دیداری با معاون پالیسی و امور مسلکی اداره امور زندانهای طالبان، درباره وضعیت زندانیان، رعایت حقوق بشری آنان و برخی موضوعات مرتبط دیگر گفتگو کرده است.
در بیانیه این اداره آمده که معاون پالیسی امور زندانهای طالبان مدعی شده که زندانها به مراکز «اصلاحی و آموزشی» تبدیل شده و زمینه آموزش دینی، عصری و حرفهای برای زندانیان فراهم شده است.
در همین حال، اداره زندانهای طالبان میگوید از سازمان همکاریهای سویس خواسته است در زمینه بهبود تغذیه زندانیان، تأمین تجهیزات صحی، ایجاد مراکز درمانی، گماشتن پزشکان متخصص، فراهمسازی امکانات ورزشی برای زنان زندانی و همچنین ایجاد سیستمهای برق خورشیدی در زندانها همکاری کند.
بر اساس بیانیه، نماینده سازمان همکاریهای سویس وعده داده است که این درخواستها را بررسی خواهد کرد.
سازمان همکاریهای سویس تا کنون بهطور رسمی درباره این دیدار اظهارنظر نکرده است.
پیشتر طالبان گفته بودند که بیش از ۱۱۰۰۰ تن در زندانها نگهداری میشوند که دستکم ۱۰۰۰ تن آنان زن هستند.
وضع زندانهای طالبان به دلیل عدم دسترسی سازمانهای حقوق بشری به زندانها از نقاط ابهامآمیزی شمرده میشود. پیش از این ملل متحد از شکنجه و بدرفتاری و نیز نقض حقوق زندانیان در زندانهای طالبان خبر داده است. طالبان در بیش از چهار سال پسین، صدها تن از مقامهای پیشین، خبرنگاران، فعالان حقوق زن و استادان دانشگاه را بازداشت و زندانی کردهاند.
در یکی از موارد یوناما گزارش داده است که از اگست ۲۰۲۱ تا تابستان ۲۰۲۳، این نهاد بیش از ۱۶۰۰ مورد نقض حقوق بشر در هنگام بازداشت افراد از سوی طالبان را ثبت کرده که تقریباً نیمی از آنها شامل موارد «شکنجه و بدرفتاری خشن و غیرانسانی» میشود.
در همین دوره، گزارشها ۱۴۴ مورد شکنجه یا رفتار غیرانسانی در برابر افرادی که عمدتاً اعضای حکومت پیشین، نیروهای امنیتی، مدافعان حقوق بشر و فعالان بودند، ثبت شده است.
رئیس اداره تنظیم امور زندانهای طالبان پیش از این مدعی شده بود که هیچگونه شکنجه در زندانهای طالبان وجود ندارد.
