خاور میانه

امارات متحده عربی نیروهای باقی‌مانده خود را از یمن خارج می‌کند

عکس از نیروهای امارات متحده عربی

امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کرد که پس از حمایت عربستان سعودی از درخواست خروج نیروهای اماراتی طی ۲۴ ساعت، که بحران بین دو قدرت خلیج فارس و تولیدکنندگان نفت را عمیق‌تر می‌کند، نیروهای باقی‌مانده خود را از یمن خارج می‌کند.

ساعاتی پیش از آن، نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به بندر مکلا در جنوب یمن حمله کردند. حمله هوایی به آن‌چه ریاض آن را یک محموله سلاح مرتبط با امارات متحده عربی خواند، مهمترین تشدید تنش تا به امروز در شکاف رو به گسترش بین دو پادشاهی خلیج فارس بود.

در واشنگتن، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، با وزرای امور خارجه عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد تنش‌ها در یمن و سایر مسائلی که بر امنیت خاورمیانه تأثیر می‌گذارند، صحبت کرده است.

چندین کشور خلیج فارس، از جمله کویت و بحرین، اعلام کردند که از هرگونه تلاشی برای تقویت گفتگو و دستیابی به یک راه حل سیاسی حمایت می‌کنند.

بر بنیاد گزارش رویترز، قطر گفته است که امنیت عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس «بخش جدایی‌ناپذیری» از امنیت خود این کشور را تشکیل می‌دهد. کشورهای قدرت‌مند خلیج فارس که زمانی ستون‌های دوگانه امنیت منطقه‌ای بودند، اکنون شاهد اختلاف منافع خود در همه چیز، از سهمیه نفت گرفته تا نفوذ ژئوپلیتیکی، هستند.

وزارت دفاع امارات متحده عربی اعلام کرده که داوطلبانه به ماموریت واحدهای مبارزه با تروریزم خود در یمن پایان داده است، این تنها نیروهایی بودند که پس از پایان حضور نظامی خود در سال ۲۰۱۹ همچنان در آن‌جا حضور داشتند.

این وزارتخانه اعلام کرد که ماموریت باقی مانده آن به «پرسنل متخصص به عنوان بخشی از تلاش‌های مبارزه با تروریزم، با هماهنگی شرکای بین‌المللی مربوطه» محدود می‌شود.

خبرگزاری دولتی وام امارات متحده عربی گزارش داده که در بیانیه‌ای اعلام شده است که تحولات اخیر باعث ارزیابی جامعی شده است.