اسحاق دار، معاون نخستوزیر و وزیر خارجه پاکستان، برای نخستینبار تأیید کرده است که گفتگوهای امنیتی میان اسلامآباد و طالبان در عربستان سعودی برگزار شده، اما این مذاکرات تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است.
اسحاق دار روز شنبه در نشست خبریای که به مناسبت پایان سال ۲۰۲۵ میلادی برگزار شد، گفت این گفتگوها مشابه تلاشهای پیشین در قطر و ترکیه بوده و پیشرفت قابلتوجهی در مسیر کاهش تنشها و رسیدن به توافق حاصل نشده است.
به گفته او، مذاکرات هنوز در حد انتظار پاکستان نتیجهبخش نبوده است.
وزیر خارجه پاکستان در عین حال از فتوای اخیر علمای دینی افغانستان که در آن بر ممنوعیت جنگ خارج از خاک افغانستان تأکید شده، استقبال کرد و آن را اقدامی مثبت دانست.
او همچنین از اظهارات سراجالدین حقانی، وزیر داخله طالبان، مبنی بر اینکه از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد، قدردانی کرد.
با این حال، اسحاق دار تأکید کرد که با وجود این مواضع، حملههای برخاسته از خاک افغانستان همچنان ادامه دارد.
او گفت هر هفته جنازه سربازان پاکستانی در شمال این کشور دفن میشود؛ موضوعی که نگرانیهای جدی امنیتی برای اسلامآباد ایجاد کرده است.
این تحولات در حالی رخ میدهد که تنشهای مرزی میان نیروهای پاکستانی و طالبان در ماه نومبر به اوج رسید و دو طرف یکدیگر را به نقض توافقات مرزی و تسهیل حملهها متقابل متهم کردند.
پس از این درگیریها، تلاشهای دیپلماتیک برای کاهش تنشها افزایش یافته است.
پیش از مذاکرات در عربستان سعودی، چندین دور گفتگو میان نمایندگان پاکستان و طالبان در دوحه و استانبول برگزار شده بود، اما هیچیک از این نشستها به توافقی پایدار یا چارچوب مشخصی برای همکاریهای امنیتی منجر نشد.
مقامهای پاکستانی در ماههای اخیر بارها گفته اند که افزایش حملههای گروههای مسلح از خاک افغانستان، بهویژه تحریک طالبان پاکستان (تیپیپی)، عامل اصلی سردی روابط میان دو طرف و تشدید فشارهای امنیتی در امتداد مرزهای مشترک بوده است.
