طلال چودری، معاون وزیر داخله پاکستان، میگوید که کشورش اسناد و شواهدی از فعالیتهای هراسافکنانهای که به گفته او از خاک افغانستان سرچشمه میگیرند، در اختیار جامعه جهانی قرار داده است.
طلال چودری امروز، سهشنبه، در گفتگو با رسانهها در پارلمان پاکستان گفت که طالبان با اتهام حمایت از هراسافکنان روبهرو هستند و این موضوع یکی از نگرانیهای جدی امنیتی اسلامآباد به شمار میرود.
این مقام پاکستان تأکید کرد که اسلامآباد همواره تلاش کرده است مشکلات با طالبان از راه گفتگو حل شود.
او افزود: «پاکستان به تمام تعهدات خود در برابر جامعه بینالمللی پایبند بوده و بارها حسن نیت خود را نسبت به کشور همسایه نشان داده است.»
چودری با اشاره به وضعیت امنیتی پاکستان گفت که این کشور همچنان با حملههای هراسافکنانه و ناامنیهای مرزی مواجه است.
به ادعای او، هراسافکنان از خاک افغانستان وارد پاکستان میشوند و پس از انجام حملات، دوباره به افغانستان بازمیگردند.
او مدعی شد که این افراد در افغانستان از پناهگاههای امن برخوردار هستند و افزود: «پاکستان شواهد روشن این موضوع را به جامعه جهانی ارائه کرده است.»
معاون وزیر داخله پاکستان همچنین گفت که کشورش فداکاریهای زیادی برای افغانستان انجام داده، اما در مقابل، پاسخ مثبتی دریافت نکرده است.
او تأکید کرد که مسئولیت تأمین صلح و ثبات در منطقه نباید بهصورت یکجانبه بر دوش پاکستان گذاشته شود.
این در حالی است که پیش از این شمارِ از عالمان پاکستانی در یک نشست عمومی تنش ها میان طالبان و پاکستان را نگران کننده خوانده و بر حل آن از راه گفتگو تاکید کرده اند.
در اعلامیه پایانی نشست عالمان پاکستانی از طالبان خواسته شده تا جلو گروه های ضد امنیت که در برابر پاکستان فعالیت می کنند را در خاک افغانستان بگیرند.
ارتش پاکستان چندی قبل ضمن راه اندازی حملههای هوایی بر ولایتهای مرزی افغانستان، بخشهای از کابل و ولسوالی اسپین بولدک قندهار را موردحملههای هوایی قرار داد، حملههایی که با موجی از واکنش ها روبهرو شد.
در عین حال، پاکستان پیوسته طالبان را به پشتبانی از تیتیپی در خاک افغانستان متهم میکند و در تازه ترین مورد رئیس ستاد ارتش پاکستان پس از حمله انتحاری در وزیرستان جنوبی مدعی شد که هفتاد درصد از عضوهای تیتیپی شهروندان افغانستان است.
در بیشتر از سه ماه گذشته میانه طالبان با اسلام آباد در اوج تیرگی رسیده است، چهار دور گفتگوها به شکست انجامیده و در این مدت ضمن مسدود ماندن گذرگاهها میان افغانستان و پاکستان، عملا حملههای ضد امنیت در خاک پاکستان نیز شدت گرفته است.
در تازه ترین مورد رسانههای پاکستانی گزارش دادهاند که چهار نیروی پولیس این کشور در یک حمله مسلحانه افراد ناشناس در خیرپختونخوا پاکستان کشته شده اند.
