شماری از عالمان دینی پاکستان و فرقههای مذهبی مختلف این کشور در نشستی گفتهاند که خاک افغانستان نباید از سوی آنچه آنان «گروههای فاسد و خرابکار» خواندهاند، علیه پاکستان استفاده شود.
آنان در یک بیانیه مشترک تاکید کردهاند که مبدلشدن افغانستان به پناهگاه «گروههای فاسد» ثبات و روابط میان دو کشور را برهم میزند.
این عالمان دینی افزودهاند که برای بهبود روابط و جلوگیری از تنشها باید جلو فعالیت این گروهها در خاک افغانستان گرفته شود.
در بیانیه مشترک آمده است: «خاک افغانستان نباید از سوی گروههای فاسد و خرابکار در برابر پاکستان استفاده شود. مبدل شدن افغانستان به پناهگاه گروههای فاسد، ثبات و روابط میان دو کشور را برهم میزند. برای بهبود روابط و جلوگیری از تنشها باید جلو فعالیت این گروهها در خاک افغانستان گرفته شود.»
این در حالی است که طالبان حضور و فعالیت گروههای «هراسافکن» از جمله تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی» را پیش از این رد کردهاند و گفتهاند که حملههای این گروه در خاک پاکستان، مسئله داخلی آن کشور است.
پیش از این، فضل الرحمن، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان، در پی افزایش تنش و درگیریهای مرزی گسترده میان طالبان و نیروهای پاکستانی، پیشنهاد میانجیگری میان طالبان و پاکستان را برای کمک به کاهش این تنشها داد.
رئیس حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در یک نشست خبری در مرکز همایشهای اسلامآباد گفت: «من در گذشته در کاهش تنشها بین پاکستان و افغانستان نقش داشتم و اکنون نیز میتوانم این کار را انجام دهم.»
این روحانی با نفوذ پاکستان گفت که آنان میخواهند همه مسائل بین دو همسایه را از طریق گفتگو و تفاهم متقابل حل کنند.
تنشها میان پاکستان و طالبان پس از آن تشدید شد که جنگندههای پاکستانی به تاریخ ۱۷ میزان، به بخشهایی از کابل و ولایت پکتیا حمله کردند؛ رویدادی که به گفته سخنگوی طالبان، هرچند اصابت گلولهای یا نشانهای از حمله در پایتخت مشاهده نشد؛ اما به هر رویی، «نقض حریم افغانستان» بوده است.
در پی این حمله، طالبان و نیروهای پاکستانی درگیریهای هشتروزه در بخشهای مرزی با همدیگر داشتند؛ درگیریهای که در آن دهها تن بهویژه غیرنظامیان در دو طرف کشته و زخمی شدند.
در پی این درگیریها تمامی گذرگاههای مرزی میان پاکستان و افغانستان به روی رفتوآمد مسافران و تجارت بسته شد و با گذشت بیش از دو ماه، تاکنون دو طرف برای بازگشایی این گذرگاهها به توافقی دست نیافتهاند.
